Wynton Kelly : analyysi pianosoolosta kappaleessa "He's a Real Gone Guy"
Rautiainen, Samuli (2014)
Rautiainen, Samuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620086
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni jazz-pianisti Wynton Kellyn soittotyyliä hänen pianosoolossaan kahdentoista tahdin jazz-blues rakenteessa. Työssäni halusin selvittää millaisista musiikillisista ilmiöistä ja periaatteista Wynton Kellylle ominainen soittotyyli muodostuu. Analysoitavaksi esimerkiksi valitsin kitaristi Grant Greenin version Nellie Lutcherin kappaleesta ”He´s a Real Gone Guy”, joka on kitaristi levyllä First Sessions vuodelta 1961. Kellyllä on kappaleessa kuuden choruksen pianosoolo.
Tein soolosta kahden käden transktription. Käytin taustatietona myös muita Wynton Kellyn jazz-blues tyylisiä pianosoolo-transkriptioita sekä äänitteitä. Aikaisempien transkriptioiden ja kuulokuvien perusteella oletin että Kelly käyttää soolossaan paljon blues-elementtejä yhdistettynä perinteiseen bebop-sävelkieleen.
Työssäni käsittelemästäni soolo -transkriptiosta poimimissani esimerkeissä kävin läpi kuinka Kelly tuo esille blues soundia. Transktriptioista käy ilmi kuinka Kelly luo bluesille ominaista tunnelmaa käyttämällä blues-asteikkoa, blue note -ääniä ja tremoloita. Analysoin myös esimerkkejä Kellyn bebopmaisesta sävelkielestä, joka koostuu muun muassa sointuarpeggioista ja johtosävelkuvioista. Tarkastelin työssäni myös Kellyn soitolle typpillisiä melodisia motiiveja, jotka perustuvat toistoon ja joita hän muuntelee melodisesti sekä rytmisesti.
Oikean käden soolomedialinjojen lisäksi esittelin myös, Kellyn sooloa säestävässä roolissa olevia, vasemman käden sointuja. Sointu-esimerkeistä käy ilmi tapa, jolla pianisti merkkaa kappaleen soolon sointukierron harmoniaa.
Työssä läpikäymäni nuotti-esimerkit vahvistivat ennakko-oletuksiani Kellyn soolomelodialinjoista. Yksi työni tavoitteista oli soveltaa Kellyn musiikillisia ideoita omaan soittooni. Liitteenä olevalla nauhalla soitan trioni kanssa oman versioni työssäni käyttämästä esimerkkikappaleesta "He´s a Real Gone Guy". Pyrin kappaleen pianosoolossa yhdistämään Kellymäisiä fraaseja omaan ilmaisuuni.
Tein soolosta kahden käden transktription. Käytin taustatietona myös muita Wynton Kellyn jazz-blues tyylisiä pianosoolo-transkriptioita sekä äänitteitä. Aikaisempien transkriptioiden ja kuulokuvien perusteella oletin että Kelly käyttää soolossaan paljon blues-elementtejä yhdistettynä perinteiseen bebop-sävelkieleen.
Työssäni käsittelemästäni soolo -transkriptiosta poimimissani esimerkeissä kävin läpi kuinka Kelly tuo esille blues soundia. Transktriptioista käy ilmi kuinka Kelly luo bluesille ominaista tunnelmaa käyttämällä blues-asteikkoa, blue note -ääniä ja tremoloita. Analysoin myös esimerkkejä Kellyn bebopmaisesta sävelkielestä, joka koostuu muun muassa sointuarpeggioista ja johtosävelkuvioista. Tarkastelin työssäni myös Kellyn soitolle typpillisiä melodisia motiiveja, jotka perustuvat toistoon ja joita hän muuntelee melodisesti sekä rytmisesti.
Oikean käden soolomedialinjojen lisäksi esittelin myös, Kellyn sooloa säestävässä roolissa olevia, vasemman käden sointuja. Sointu-esimerkeistä käy ilmi tapa, jolla pianisti merkkaa kappaleen soolon sointukierron harmoniaa.
Työssä läpikäymäni nuotti-esimerkit vahvistivat ennakko-oletuksiani Kellyn soolomelodialinjoista. Yksi työni tavoitteista oli soveltaa Kellyn musiikillisia ideoita omaan soittooni. Liitteenä olevalla nauhalla soitan trioni kanssa oman versioni työssäni käyttämästä esimerkkikappaleesta "He´s a Real Gone Guy". Pyrin kappaleen pianosoolossa yhdistämään Kellymäisiä fraaseja omaan ilmaisuuni.