dc.contributor.author | Leväsvirta, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2024-05-08T12:26:35Z | |
dc.date.available | 2024-05-08T12:26:35Z | |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/854474 | |
dc.description.abstract | Tämä opinnäytetyö tutkii kuvageneratiivisen tekoälyn potentiaalia luovana entiteettinä. Tarkoituksena oli vastata kysymyksiin, kykeneekö tekoäly synnyttämään uutta kuvataidetta taiteilijan visuaalista ilmettä noudattaen, ja kuinka paljon tekoälyn tuottama teos eroaa taiteilijan tuottamasta teoksesta, kun molemmat toteutetaan samoista lähtökohdista mitä tulee visuaalisiin elementteihin. Lisäksi selvitettiin, missä määrin tekoälyn läpikäymä prosessi taiteen synnyttämiselle eroaa taiteilijan läpikäymästä prosessista.
Taiteilijan läpikäymät prosessit, jotka mahdollistavat luovuuden, eroavat olennaisesti tietokoneen tavasta päästä samaan lopputulokseen, eli kuvan luomiseen. Tässä opinnäytetyössä tavoitteeksi asetettiin kahden teoksen synnyttäminen ja niiden keskinäinen vertailu. Toisessa teoksessa tekijä oli taiteilija itse, toisessa taiteilijan aloitteesta toimiva kuvageneratiivinen tekoälysovellus Midjouney.
Tietoperustan keskeisiksi käsitteiksi nousivat tekoälyn pohjana toimiva koneoppiminen ja sen erityispiirteet liittyen kuvien generoimiseen. Tutkimusmenetelminä valmiiden kuvien analysoinnissa sovellettiin ikonologista ja formatiivista analyysiä.
Jotta teoksista saatiin mahdollisimman vertailukelpoiset, tuli niille asettaa yhtenevät tavoitteet. Toisin sanoen kuvien sisältö ja sommitelmalliset sekä muodolliset seikat tuli määrittää mahdollisimman tarkasti, jotta molemmat tahot lähtisivät luomaan kuvia samoista lähtökohdista.
Tutkimuksen myötä kävi ilmi, ettei kuvageneratiivinen tekoäly kykene vielä tässä vaiheessa synnyttämään kuvastoa, jonka taiteilija kokisi omanlaisekseen. Taiteilijan ja tekoälyn teokset erosivat toisistaan olennaisesti, kuten prosessit niiden synnyttämiseksi. Tästä huolimatta kuvageneratiivinen tekoäly voi olla suureksi avuksi luovassa prosessissa kuvataiteilijalle. | fi |
dc.description.abstract | This thesis examines the possibilities of artificial intelligence as a creative entity. It aims to answer questions such as “Is AI capable of producing new visual images in accordance with the artists own aesthetics?”, “When pictures are produced using the same set of standards concerning visual elements, how much does the work of AI differ from the artwork produced by the artist?” and “In what sense does the artistic process of artificial intelligence differ from the actions taken by the artist in order to generate a piece of visual art?”.
The processes which an artist goes through to create a work of art differ fundamentally from actions performed by artificial intelligence in its quest for the same outcome: an image. In this thesis the goal was set to create two works of art, one done by the artist (myself) and the other by image generative artificial intelligence application Midjourney.
The central informational concepts include machine learning, which is the basis of artificial intelligence and especially its special characteristics concerning image generation. To sufficiently construe the images produced by myself and MidJourney analytical schemes of formative and iconological art analysis were applied. Additionally, prompt engineering, the base of text-to-image algorithms, became pivotal in the attempt to create similar pieces of art.
In order to create two art pieces that could be compared and analyzed accordingly, certain characteristics and parameters had to be placed in the form of text prompts. In other words, the content, form, and composition of both images needed to be defined as accurately as possible so both parties could start the process of image generation from the same starting point.
As the examination proceeded it became clear that picture generative artificial intelligence was not able to produce imagery in accordance with the artist’s visual expression. The images produced by both parties differed profoundly, as did the necessary processes. Nevertheless, it became clear that picture generative artificial intelligence can be helpful in assisting an artist’s creative process. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | CC BY-NC-SA 4.0 | - |
dc.title | Minä versus MidJourney : tekoäly taiteeni tulkkina | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2024050810072 | - |
dc.subject.specialization | Digitaalinen kuvataide | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kuvataide|sv=Bildkonst|en=Fine arts| | - |
dc.subject.yso | tekoäly | - |
dc.subject.yso | koneoppiminen | - |
dc.subject.yso | taiteellinen työ | - |
dc.subject.yso | taide | - |
dc.subject.yso | taiteilijat | - |
dc.subject.yso | kuvataide | - |
dc.subject.yso | luovuus | - |
dc.subject.discipline | Kuvataiteilija (AMK) | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p2616|http://www.yso.fi/onto/yso/p2851|http://www.yso.fi/onto/yso/p7017|http://www.yso.fi/onto/yso/p2739|http://www.yso.fi/onto/yso/p7530|http://www.yso.fi/onto/yso/p21846|http://www.yso.fi/onto/yso/p8311|http://www.yso.fi/onto/yso/p9593|http://www.yso.fi/onto/yso/p1380|http://www.yso.fi/onto/yso/p14722 | fi |