Työterveyshuollon asiakkaan toimijuutta edistävät tekijät ja toimintatavat työterveyshuollon TANO-toiminnassa
Levin, Jenni (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810116
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata työterveyshuollon asiakkaan toimijuutta edistäviä tekijöitä ja toimintatapoja työterveyshuollon tietojen antaminen, neuvonta ja ohjaus -toiminnassa (TANO-toiminta). Kehittämistyössä hyödynnettiin sekä asiakkaiden että asiantuntijoiden kuvauksia toimijuutta edistävistä tekijöistä ja toimintatavoista. Toimintaympäristönä oli kaksi valtakunnallista työterveyspalveluita tuottavaa yhteistyöorganisaatiota.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen lähestymistapaa, jossa aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin erikseen työterveyshuollon palveluita käyttäville asiakkaille ja työterveyshuollon asiantuntijoille. Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä aineistoa analysoitiin sekä teorialähtöisellä että aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulosten mukaan asiantuntijaosaamista ja yhteistyötä pitäisi hyödyntää enemmän työpaikoilla tapahtuvana toimintana työterveyshuollon näkyvyyden lisäämiseksi. Myös teknologian nähtiin tuovan uusia mahdollisuuksia työterveyshuollon toimintatapojen kehittämiselle, kuten työterveyshuoltoa koskevan tiedon jakamiselle asiakkaan toimijuuden edistämiseksi. Aktiivisena toimijana asiakkaalla on mahdollisuus ja kyky tehdä omaa elämäänsä koskevia valintoja ja päätöksiä, joiden taustalla vaikuttavat yksilön motivaatio, tahtotila ja aloitteellisuus. Olennaista toimijuudessa on, että asiakas pitää toimintaa itselleen merkityksellisenä ja arvokkaana. Tulosten mukaan keskeisimmiksi asiakkaan toimijuutta edistäviksi tekijöiksi TANO-toiminnassa nousivat vastavuoroisen kommunikaation ja kuuntelemisen taito, joiden kautta tulosten mukaan nähtiin mahdollistuvan muut toimijuutta edistävät tekijät, kuten voimavaralähtöinen toiminta ja asiakkaan omien tarpeiden sekä tavoitteiden tunnistaminen.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia ja tuotoksena syntynyttä kuvausta toimijuutta edistävistä tekijöistä ja toimintatavoista voidaan hyödyntää kehitettäessä työterveyshuollon TANO-toimintaa. Yhtä lailla tulosten mukaisista asiakkaan toimijuutta edistävistä tekijöistä ja toimintatavoista voivat hyötyä myös muut sosiaali- ja terveysalan toimijat ja tahot, joissa muodostuu kohtaamisia sekä vuorovaikutussuhteita asiakkaan ja asiantuntijoiden välillä.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen lähestymistapaa, jossa aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin erikseen työterveyshuollon palveluita käyttäville asiakkaille ja työterveyshuollon asiantuntijoille. Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä aineistoa analysoitiin sekä teorialähtöisellä että aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulosten mukaan asiantuntijaosaamista ja yhteistyötä pitäisi hyödyntää enemmän työpaikoilla tapahtuvana toimintana työterveyshuollon näkyvyyden lisäämiseksi. Myös teknologian nähtiin tuovan uusia mahdollisuuksia työterveyshuollon toimintatapojen kehittämiselle, kuten työterveyshuoltoa koskevan tiedon jakamiselle asiakkaan toimijuuden edistämiseksi. Aktiivisena toimijana asiakkaalla on mahdollisuus ja kyky tehdä omaa elämäänsä koskevia valintoja ja päätöksiä, joiden taustalla vaikuttavat yksilön motivaatio, tahtotila ja aloitteellisuus. Olennaista toimijuudessa on, että asiakas pitää toimintaa itselleen merkityksellisenä ja arvokkaana. Tulosten mukaan keskeisimmiksi asiakkaan toimijuutta edistäviksi tekijöiksi TANO-toiminnassa nousivat vastavuoroisen kommunikaation ja kuuntelemisen taito, joiden kautta tulosten mukaan nähtiin mahdollistuvan muut toimijuutta edistävät tekijät, kuten voimavaralähtöinen toiminta ja asiakkaan omien tarpeiden sekä tavoitteiden tunnistaminen.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia ja tuotoksena syntynyttä kuvausta toimijuutta edistävistä tekijöistä ja toimintatavoista voidaan hyödyntää kehitettäessä työterveyshuollon TANO-toimintaa. Yhtä lailla tulosten mukaisista asiakkaan toimijuutta edistävistä tekijöistä ja toimintatavoista voivat hyötyä myös muut sosiaali- ja terveysalan toimijat ja tahot, joissa muodostuu kohtaamisia sekä vuorovaikutussuhteita asiakkaan ja asiantuntijoiden välillä.