Myöhäiskeskiaika tänään : nykyaikaisen goottilaisen kirjaintyypin suunnittelu
Haimilahti, Juuso (2024)
Haimilahti, Juuso
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257813
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee goottilaisia kirjaintyyppejä sekä kirjainmuotoilulle tyypillisiä käytänteitä. Opinnäytetyöni on rajattu kattamaan vain latinalaiseen kirjoitusjärjestelmään pohjautuva merkistö. Tämän lisäksi opinnäytetyössäni pyritään löytämään ratkaisuja goottilaisten kirjaintyyppien suunnitteluun siten, että kirjainmuodot olisivat tunnistettavampia nykyaikana ilman goottilaisille kirjaintyypeille ominaisen muotokielen kärsimistä. Goottilaisten kirjaintyyppien lisäksi paneudutaan kirjainmuotoilun aihealueisiin, kuten kirjainten rakenteeseen, viivaan, rytmiin sekä kirjainmuotoihin tehtäviin optisiin korjauksiin.
Opinnäytetyön aihetta lähestyttiin kirjallisuuskatsaustyyppisesti tutkimalla, mitä kirjainmuotoilusta ja goottilaisista kirjaintyypeistä on kirjoitettu. Itse goottilaisista kirjaintyypeistä kirjoitettu lähdeaineisto jäi suppeammaksi, mutta tämän aiheen kohdalla työssä pyrittiin selvittämään aiheeseen liittyvää pohjatietoa sekä vertailemaan nykyaikana tuotettuja goottilaisia kirjaintyyppejä vanhempiin perinteisiin goottilaisiin kirjaintyyppeihin. Lähdeaineiston tarkoituksena oli luoda pohjustusta toiminnallisen osan nykyaikaisemman goottilaisen kirjaintyypin suunnitteluun. Toiminnallisen osan kirjaintyypin suunnittelussa perehdyttiin vanhempien ja uudempien goottilaisten kirjaintyyppien muodollisiin ratkaisuihin sekä pyrittiin suunniteltaessa tasapainottelemaan kirjainmuotojen tunnistettavuuden ja perinteikkyyden välillä.
Opinnäytetyössä käy ilmi, minkälaisia seikkoja suunnittelijan täytyy ottaa huomioon kirjaintyyppiä suunnitellessaan suuremmista merkistön laajuisista muodollisista ratkaisuista hyvinkin pieniin kirjainten osien optisiin korjauksiin. Suunnittelijan on siis otettava huomioon muun muassa kirjaintyypin x-korkeus, viivanpiirtologiikka, päätteiden ja liitoskohtien piirtotapa sekä kirjainten sisäisten negatiivisten tilojen ja viivojen välinen tasapaino ennen kuin päästään pikkutarkkojen korjausten pariin. Kirjainmuotoilussa on hyvinkin paljon suurta sekä pientä huomioitavaa, mitä graafisena suunnittelijana ei välttämättä ole koskaan tullut ajatelleeksi.
Opinnäytetyön aihetta lähestyttiin kirjallisuuskatsaustyyppisesti tutkimalla, mitä kirjainmuotoilusta ja goottilaisista kirjaintyypeistä on kirjoitettu. Itse goottilaisista kirjaintyypeistä kirjoitettu lähdeaineisto jäi suppeammaksi, mutta tämän aiheen kohdalla työssä pyrittiin selvittämään aiheeseen liittyvää pohjatietoa sekä vertailemaan nykyaikana tuotettuja goottilaisia kirjaintyyppejä vanhempiin perinteisiin goottilaisiin kirjaintyyppeihin. Lähdeaineiston tarkoituksena oli luoda pohjustusta toiminnallisen osan nykyaikaisemman goottilaisen kirjaintyypin suunnitteluun. Toiminnallisen osan kirjaintyypin suunnittelussa perehdyttiin vanhempien ja uudempien goottilaisten kirjaintyyppien muodollisiin ratkaisuihin sekä pyrittiin suunniteltaessa tasapainottelemaan kirjainmuotojen tunnistettavuuden ja perinteikkyyden välillä.
Opinnäytetyössä käy ilmi, minkälaisia seikkoja suunnittelijan täytyy ottaa huomioon kirjaintyyppiä suunnitellessaan suuremmista merkistön laajuisista muodollisista ratkaisuista hyvinkin pieniin kirjainten osien optisiin korjauksiin. Suunnittelijan on siis otettava huomioon muun muassa kirjaintyypin x-korkeus, viivanpiirtologiikka, päätteiden ja liitoskohtien piirtotapa sekä kirjainten sisäisten negatiivisten tilojen ja viivojen välinen tasapaino ennen kuin päästään pikkutarkkojen korjausten pariin. Kirjainmuotoilussa on hyvinkin paljon suurta sekä pientä huomioitavaa, mitä graafisena suunnittelijana ei välttämättä ole koskaan tullut ajatelleeksi.