Terveydenhoitajien osaamisvaatimuksiin pohjautuva tehtäväpankki
Haapa-aho, Mari; Lampimäki, Emilia (2024)
Haapa-aho, Mari
Lampimäki, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810234
Tiivistelmä
Monikulttuurisuuden lisääntyminen ja väestömme ikääntyminen vaikuttavat palveluidentarpeiden muuttumiseen. Monipuolinen asiakaskunta vaatii laajaa ammatillista osaamista ja sen kehittämistä sekä ylläpitämistä myös työelämässä. Terveydenhoitajan osaamisvaatimukset ovat päivittyneet 2022 vuonna ja ne toimivat pohjana tutkinnon rakenteessa ja ammatillisissa vaatimuksissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää terveydenhoitajakoulutuksen verkko-opetusta tuottamalla terveydenhoitotyön opettajatiimille näyttöön perustuvaa osaamisvaatimusten mukaista verkko-opetusmateriaalia. Opinnäytetyössä selvitettiin haastattelun avulla terveydenhoitotyön opettajatiimiltä, mistä terveydenhoitajien osaamisvaatimuksista he kokivat tarvitsevansa näyttöön perustuvaa verkko-opetusmateriaalia sekä minkälainen materiaali heidän mielestänsä olisi hyvä olla. Haastattelu toimi myös aiheen rajaajana. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Kajaanin ammattikorkeakoulu ja yhteyshenkilöinä terveydenhoitotyön opettajatiimi, jonka kanssa teimme tiivistä yhteistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden näyttöön perustuvaa terveydenhoitajatyön osaamisvaatimusten mukaista osaamista verkko-opetusmateriaalin myötä. Teoreettisessa osuudessa kuvataan terveydenhoitajan ammattia, tutkinnon rakennetta, osaamisvaatimuksia sekä verkko-opetusmateriaalia.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisen opinnäytetyön viisivaiheisen tuotteistamisprosessin mukaisesti. Opinnäytetyön tutkimuskysymysten pohjalta suunniteltiin haastattelu terveydenhoitotyön opettajatiimille. Haastattelun analysoinnin menetelmänä käytettiin teemoittelua. Opinnäytteen tuotteena syntyi terveydenhoitajien osaamisvaatimuksiin pohjautuva tehtäväpankki. Tehtäväpankkiin on luotu monialaisia tehtäviä. Tehtävissä huomioimme pedagogisen näkökulman ja eri tavalla oppivat opiskelijat. Toimeksiantajan kanssa tehdyn yhteistyön sekä saadun palautteen myötä tehtäväpankki ja tehtävät viimeisteltiin, jotta työmme palvelisi toimeksiantajaa parhaimmalla tavalla.
Opinnäytetyöstä hyötyivät Kajaanin ammattikorkeakoulun terveydenhoitotyön opettajatiimi. Opettajatiimi sai tehtäväpankin ja näyttöön perustuvaa verkko-opetusmateriaalia, jota he jatkossa ylläpitävät ja päivittävät. Verkko-opetusmateriaalia voidaan käyttää osana terveydenhoitajaopiskelijoiden opetusta tai korvaavana tehtävänä. Jatkotutkimuksena voisi selvittää kokevatko opiskelijat tehtävät opettavaisina
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää terveydenhoitajakoulutuksen verkko-opetusta tuottamalla terveydenhoitotyön opettajatiimille näyttöön perustuvaa osaamisvaatimusten mukaista verkko-opetusmateriaalia. Opinnäytetyössä selvitettiin haastattelun avulla terveydenhoitotyön opettajatiimiltä, mistä terveydenhoitajien osaamisvaatimuksista he kokivat tarvitsevansa näyttöön perustuvaa verkko-opetusmateriaalia sekä minkälainen materiaali heidän mielestänsä olisi hyvä olla. Haastattelu toimi myös aiheen rajaajana. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Kajaanin ammattikorkeakoulu ja yhteyshenkilöinä terveydenhoitotyön opettajatiimi, jonka kanssa teimme tiivistä yhteistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden näyttöön perustuvaa terveydenhoitajatyön osaamisvaatimusten mukaista osaamista verkko-opetusmateriaalin myötä. Teoreettisessa osuudessa kuvataan terveydenhoitajan ammattia, tutkinnon rakennetta, osaamisvaatimuksia sekä verkko-opetusmateriaalia.
Opinnäytetyö on tehty toiminnallisen opinnäytetyön viisivaiheisen tuotteistamisprosessin mukaisesti. Opinnäytetyön tutkimuskysymysten pohjalta suunniteltiin haastattelu terveydenhoitotyön opettajatiimille. Haastattelun analysoinnin menetelmänä käytettiin teemoittelua. Opinnäytteen tuotteena syntyi terveydenhoitajien osaamisvaatimuksiin pohjautuva tehtäväpankki. Tehtäväpankkiin on luotu monialaisia tehtäviä. Tehtävissä huomioimme pedagogisen näkökulman ja eri tavalla oppivat opiskelijat. Toimeksiantajan kanssa tehdyn yhteistyön sekä saadun palautteen myötä tehtäväpankki ja tehtävät viimeisteltiin, jotta työmme palvelisi toimeksiantajaa parhaimmalla tavalla.
Opinnäytetyöstä hyötyivät Kajaanin ammattikorkeakoulun terveydenhoitotyön opettajatiimi. Opettajatiimi sai tehtäväpankin ja näyttöön perustuvaa verkko-opetusmateriaalia, jota he jatkossa ylläpitävät ja päivittävät. Verkko-opetusmateriaalia voidaan käyttää osana terveydenhoitajaopiskelijoiden opetusta tai korvaavana tehtävänä. Jatkotutkimuksena voisi selvittää kokevatko opiskelijat tehtävät opettavaisina