Nuorisokeskuksen kädentaito-ohjelmakorttien kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Paananen, Helmi (2024)
Paananen, Helmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810351
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Nuorisokeskus Piispalalle kehittämistyönä. Kehittämisen kohteena olivat kädentaito-ohjausten perehdyttämiseen ja kertaamiseen tarkoitetut kankaanpainannan ja korukivenhionnan kirjalliset ohjauskorttilomakkeet. Tavoitteena oli kehittää kortteja palvelumuotoilun keinoin tasolle, jossa ne tukevat työntekijöiden perehtymistä ja työskentelyä käytännössä oppimisen rinnalla.
Opinnäytteen palvelumuotoiluprosessi mukaili tuplatimantti-prosessimallia, johon lisättiin alkuvaiheen palveluntuottajaorganisaation käytännön realiteetit. Kehittämistyössä huomioitiin sekä työntekijöiden että asiakkaiden kokemuksia. Tietoa kehittämisen perustaksi kerättiin ohjaajakyselyllä ja käyttöön saatiin leirikoulujen opettajien asiakaspalautteita soveltuvin osin. Kyselyvastausten pohjalta muodostettiin kehittämistyön, yhteiskehittämisen ja ideoinnin perustaksi samankaltaisuuskaavio, käyttäjäprofiilit sekä sanapilvi. Lisäksi rajatusta asiakaspalauteaineistosta muodostettiin SWOT-nelikenttä.
Keskeisimmät toiveet korttien kehittämiselle olivat visuaalisuus, sisältöön liittyvät seikat sekä soveltuminen monenlaisille ohjaajille. Aiheen rajaamiseksi korteista toteutettiin kaksi erilaista ohjelmakorttiprototyyppiä toimeksiantajan testattavaksi ja jatkokehitykseen. Korukivenhionnasta tehtiin fyysinen ohjekorttipakka ja kankaanpainannasta digitaalinen mobiilissa toimiva työohjeistus. The thesis was implemented as a development project for the Piispala Youth Centre. The object of the development was to create instruction cards for orientation and revision of handcraft instructions in fabric printing and jewellery stone grinding. The aim was to develop the cards using service design to a level where they support the orientation and practical work of the employees alongside their learning.
The service design process of the study followed a double-diamond process model, with the practical realities of an early stage service provider organisation added. The development process considered the experiences of both employees and clients. A user survey was used to gather information to guide the development, and limited client feedback data from camp school teachers was also used. Based on the survey responses, an affinity diagram, user profiles and a word cloud were created as a basis for development, co-creation and brainwriting. In addition, a SWOT matrix was created from the customer feedback data.
The main expectations for the development of the cards were visuality, content-related aspects and suitability for a wide range of instructors. In order to narrow down the topic, only two different prototypes of the program cards were implemented for testing and further development by the client. An instruction card kit was created for jewellery stone grinding and a digital mobile work instruction card for fabric printing.
Opinnäytteen palvelumuotoiluprosessi mukaili tuplatimantti-prosessimallia, johon lisättiin alkuvaiheen palveluntuottajaorganisaation käytännön realiteetit. Kehittämistyössä huomioitiin sekä työntekijöiden että asiakkaiden kokemuksia. Tietoa kehittämisen perustaksi kerättiin ohjaajakyselyllä ja käyttöön saatiin leirikoulujen opettajien asiakaspalautteita soveltuvin osin. Kyselyvastausten pohjalta muodostettiin kehittämistyön, yhteiskehittämisen ja ideoinnin perustaksi samankaltaisuuskaavio, käyttäjäprofiilit sekä sanapilvi. Lisäksi rajatusta asiakaspalauteaineistosta muodostettiin SWOT-nelikenttä.
Keskeisimmät toiveet korttien kehittämiselle olivat visuaalisuus, sisältöön liittyvät seikat sekä soveltuminen monenlaisille ohjaajille. Aiheen rajaamiseksi korteista toteutettiin kaksi erilaista ohjelmakorttiprototyyppiä toimeksiantajan testattavaksi ja jatkokehitykseen. Korukivenhionnasta tehtiin fyysinen ohjekorttipakka ja kankaanpainannasta digitaalinen mobiilissa toimiva työohjeistus.
The service design process of the study followed a double-diamond process model, with the practical realities of an early stage service provider organisation added. The development process considered the experiences of both employees and clients. A user survey was used to gather information to guide the development, and limited client feedback data from camp school teachers was also used. Based on the survey responses, an affinity diagram, user profiles and a word cloud were created as a basis for development, co-creation and brainwriting. In addition, a SWOT matrix was created from the customer feedback data.
The main expectations for the development of the cards were visuality, content-related aspects and suitability for a wide range of instructors. In order to narrow down the topic, only two different prototypes of the program cards were implemented for testing and further development by the client. An instruction card kit was created for jewellery stone grinding and a digital mobile work instruction card for fabric printing.