Inhimillisen johtamisen kehittäminen market-kaupassa
Kauhanen, Elli (2024)
Kauhanen, Elli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810316
Tiivistelmä
Ihmislähtöisemmällä otteella johtamisessa on koko ajan vain suurempi merkitys. Johtajan ja johtajuuden
mielekkyys merkitsee tänä päivänä työntekijöille enemmän. Työpaikkaa vaihdetaan herkemmin, jos esihenkilö ei toimi inhimillisellä tavalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä inhimilliseen johtamiseen, sen eri elementteihin ja löytää
kehityskohteet omasta johtamisesta. Inhimilliseen johtamiseen perehdyttiin kirjallisuuden, artikkeleiden ja verkkojulkaisujen kautta. Kehityskohteet valikoituivat henkilöstölle tehdyn kyselyn tuloksena. Opinnäytetyö tehtiin laadulliseen tutkimukseen perustuvana toiminnallisena työnä.
Opinnäytetyössä käsitellään inhimillisen johtamisen viittä valikoitua elementtiä tarkemmin ja henkilöstölle
tehdyn kyselyn kautta keskitytään kehittämään kahta elementtiä. Kysely tehtiin kahdesti ja kyselyiden
vastauksia vertailtiin ja havainnointiin muutoksia vastauksissa kyselyiden välillä.
Inhimillisen johtamisen keskeisinä huomioina voidaan todeta, että kuuntelulla ja vuorovaikutuksella on suuri merkitys ihmislähtöisessä johtamisessa. Sen kehittämisellä voidaan vaikuttaa monen muun elementin
toteutumiseen kuten psykologiseen turvallisuuteen, empatiaan ja oikeudenmukaisuuteen. A more people-oriented approach to management is more increasingly these days, as the meaningfulness of the leader and leadership mean more to employees today. Jobs are changed more easily if the supervisor does not act in a humane way.
The aim of this thesis was to examine human leadership, its various elements and to find development tar-gets in one´s own leadership. Human management was researched using literature, articles, and online pub-lications. The development targets were selected through a staff survey. The thesis was a functional work based on qualitative research.
The thesis deals with the five selected elements of human management in detail, and trough the personnel survey, the focus is on developing two elements. The survey was conducted twice, the answers to the sur-veys were compared, and changes in the answers between the surveys were observed.
Relating to the key points of human management, it can be stated that listening and interaction are of great importance in people-oriented management. Its development can affect the implementation of many other elements such as psychological safety, empathy, and justice.
mielekkyys merkitsee tänä päivänä työntekijöille enemmän. Työpaikkaa vaihdetaan herkemmin, jos esihenkilö ei toimi inhimillisellä tavalla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä inhimilliseen johtamiseen, sen eri elementteihin ja löytää
kehityskohteet omasta johtamisesta. Inhimilliseen johtamiseen perehdyttiin kirjallisuuden, artikkeleiden ja verkkojulkaisujen kautta. Kehityskohteet valikoituivat henkilöstölle tehdyn kyselyn tuloksena. Opinnäytetyö tehtiin laadulliseen tutkimukseen perustuvana toiminnallisena työnä.
Opinnäytetyössä käsitellään inhimillisen johtamisen viittä valikoitua elementtiä tarkemmin ja henkilöstölle
tehdyn kyselyn kautta keskitytään kehittämään kahta elementtiä. Kysely tehtiin kahdesti ja kyselyiden
vastauksia vertailtiin ja havainnointiin muutoksia vastauksissa kyselyiden välillä.
Inhimillisen johtamisen keskeisinä huomioina voidaan todeta, että kuuntelulla ja vuorovaikutuksella on suuri merkitys ihmislähtöisessä johtamisessa. Sen kehittämisellä voidaan vaikuttaa monen muun elementin
toteutumiseen kuten psykologiseen turvallisuuteen, empatiaan ja oikeudenmukaisuuteen.
The aim of this thesis was to examine human leadership, its various elements and to find development tar-gets in one´s own leadership. Human management was researched using literature, articles, and online pub-lications. The development targets were selected through a staff survey. The thesis was a functional work based on qualitative research.
The thesis deals with the five selected elements of human management in detail, and trough the personnel survey, the focus is on developing two elements. The survey was conducted twice, the answers to the sur-veys were compared, and changes in the answers between the surveys were observed.
Relating to the key points of human management, it can be stated that listening and interaction are of great importance in people-oriented management. Its development can affect the implementation of many other elements such as psychological safety, empathy, and justice.