Sairaanhoitajaopiskelijan ohjaustilanteiden haasteet työpaikkaohjaajan kokemana
Ollila, Kati; Pekkala, Anna (2024)
Ollila, Kati
Pekkala, Anna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910492
Tiivistelmä
Suomen sairaanhoitajakoulutuksen kesto on noin 3,5 vuotta ja 210 opintopistettä, josta suuri osa toteutetaan käytännön harjoitteluna autenttisissa oppimisympäristöissä eli sosiaali- ja terveysalan työpaikoilla. Harjoittelusta opiskelija saa käytännön taidot ammatin harjoittamiseen ja työelämään koulun teoriaopintojen lisäksi. Työpaikkaohjaajalla ja yhteistyön sujuvuudella on siksi suuri merkitys opiskelijan käytännön oppimisen kannalta.
Opinnäytetyössämme tutkimme sairaanhoitajaopiskelijan työpaikkaohjauksen haasteita työpaikkaohjaajan näkökulmasta. Opinnäytetyömme tilaaja on Pohteen hyvinvointialueella sijaitseva yleislääketieteellinen vuodeosasto, jossa teimme kvalitatiivisen tutkimuksen työpaikkaohjauksen haasteista.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena osaston hoitohenkilökunnalle. Tutkimustehtävänä oli selvittää, minkälaisia haasteita työpaikkaohjaajilla on sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksessa, jotta tulevaisuudessa työpaikkaohjaus olisi laadukkaampaa, kun epäkohdat on tehty näkyviksi. Kyselyn tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Lopputuloksena saimme analysoitua yksittäisiä sanoja, jotka vastasivat tutkimuskysymykseemme millaisista haasteista työpaikkaohjauksen haasteet muodostuvat. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tuotettua laadullista ja syvää tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksen haasteista erityisesti työpaikkaohjaajan näkökulmasta.
Suurimmiksi haasteiksi työpaikkaohjauksessa muodostui ajankäyttö ja henkilöstöresurssien puute. Myös opiskelijalähtöisillä seikoilla ja erityisesti opiskelijan motivaatiolla harjoittelua kohtaan on merkitystä laadukkaan harjoittelun mahdollistamiseksi. Työpaikkaohjauksen suurimmaksi haasteeksi tutkimuksessa muodostui laadukkaan ohjauksen tarjoaminen ennalta-arvaamattomien työvuorojen aikana, jolloin on saatava tehdyksi omat työt ja olla kuormittamatta toisia työntekijöitä.
Opinnäytetyössämme tutkimme sairaanhoitajaopiskelijan työpaikkaohjauksen haasteita työpaikkaohjaajan näkökulmasta. Opinnäytetyömme tilaaja on Pohteen hyvinvointialueella sijaitseva yleislääketieteellinen vuodeosasto, jossa teimme kvalitatiivisen tutkimuksen työpaikkaohjauksen haasteista.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena osaston hoitohenkilökunnalle. Tutkimustehtävänä oli selvittää, minkälaisia haasteita työpaikkaohjaajilla on sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksessa, jotta tulevaisuudessa työpaikkaohjaus olisi laadukkaampaa, kun epäkohdat on tehty näkyviksi. Kyselyn tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Lopputuloksena saimme analysoitua yksittäisiä sanoja, jotka vastasivat tutkimuskysymykseemme millaisista haasteista työpaikkaohjauksen haasteet muodostuvat. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tuotettua laadullista ja syvää tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjauksen haasteista erityisesti työpaikkaohjaajan näkökulmasta.
Suurimmiksi haasteiksi työpaikkaohjauksessa muodostui ajankäyttö ja henkilöstöresurssien puute. Myös opiskelijalähtöisillä seikoilla ja erityisesti opiskelijan motivaatiolla harjoittelua kohtaan on merkitystä laadukkaan harjoittelun mahdollistamiseksi. Työpaikkaohjauksen suurimmaksi haasteeksi tutkimuksessa muodostui laadukkaan ohjauksen tarjoaminen ennalta-arvaamattomien työvuorojen aikana, jolloin on saatava tehdyksi omat työt ja olla kuormittamatta toisia työntekijöitä.