Brändin tunnettuus asiakashankinta prosessissa : Case Female Founders Suomi
Rainevuo, Nellinoora (2024)
Rainevuo, Nellinoora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810332
Tiivistelmä
Brändi vaikuttaa yrityksen menestymiseen. Ilman brändiä yritys ja sen tuotteet tai palvelut eivät erotu. Brändi on paljon muutakin kuin logo tai tuote. Brändi koostuu myös kohderyhmän mielikuvista ja brändin aineettomat edut tuovat suurimman kilpailuedun. Digimarkkinoinnin avulla voidaan sitouttaa asiakkaat brändiin ja lisätä tunnettuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Female Founders Suomi ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan brändin tunnettuuden nykytilanne ja miten tavoitetaan yrityksen kohderyhmä parhaiten digitaalisilla alustoilla.
Tutkimusongelmaa lähdettiin ratkaisemaan kartoittamalla kyselytutkimuksen avulla brändin nykytilannetta ja selvittämällä parhaimmat kanavat asiakkaiden tavoittamiselle sekä keinoja asiakkaiden etenemiseen ostoprosessissa kohti ostamista. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä ja digimarkkinointia. Brändistä käsitellään sen rakentamista, tavoitemielikuvaa sekä brändin ja asiakaskokemuksen välistä suhdetta. Digimarkkinoinnin teoriaosuus koostuu ostoprosessista ja sisältömarkkinoinnista.
Empiirisessä osiossa käydään läpi tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä. Empiirinen tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Tutkimusongelman ja siitä johdettujen kysymysten vastauksien saamiseksi kyselylomakkeessa selvitettiin Female Founders Suomen tunnettuutta, brändiuskollisuutta, kohderyhmän mielikuvia sekä ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Lopuksi käydään läpi kyselytutkimuksen tulokset ja esitetään tutkimuksen keskeisiä johtopäätöksiä. Tutkimusten vastausten perusteella voidaan todeta Female Founders Suomi brändin olevan vahva.
Tutkimusongelmaa lähdettiin ratkaisemaan kartoittamalla kyselytutkimuksen avulla brändin nykytilannetta ja selvittämällä parhaimmat kanavat asiakkaiden tavoittamiselle sekä keinoja asiakkaiden etenemiseen ostoprosessissa kohti ostamista. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä ja digimarkkinointia. Brändistä käsitellään sen rakentamista, tavoitemielikuvaa sekä brändin ja asiakaskokemuksen välistä suhdetta. Digimarkkinoinnin teoriaosuus koostuu ostoprosessista ja sisältömarkkinoinnista.
Empiirisessä osiossa käydään läpi tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä. Empiirinen tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselytutkimuksella. Tutkimusongelman ja siitä johdettujen kysymysten vastauksien saamiseksi kyselylomakkeessa selvitettiin Female Founders Suomen tunnettuutta, brändiuskollisuutta, kohderyhmän mielikuvia sekä ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Lopuksi käydään läpi kyselytutkimuksen tulokset ja esitetään tutkimuksen keskeisiä johtopäätöksiä. Tutkimusten vastausten perusteella voidaan todeta Female Founders Suomi brändin olevan vahva.