Digitalisaatio ammatillisessa opetuksessa : case Turun ammatti-instituutti
Harkila, Minna (2024)
Harkila, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810306
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee digitalisaation vaikutuksia opetukseen ja työelämään, esittäen perustellusti tarpeen opettajien digiosaamisen arvioinnille ja kehittämiselle. Lisäksi työssä tuodaan esiin digitalisaation mahdollisuuksia ja haasteita niin yksilötasolla kuin yhteiskunnallisestikin. Opinnäytetyössä pohditaan myös tulevaisuuden työelämän muutoksen ja osaamisen päivittämisen merkitystä.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan toisen asteen opettajien digitietämyksen tilaa määrällisen lähestymistavan avulla. Tutkimuskysymykset muotoiltiin Webropol-kyselylomakkeelle, joka lähetettiin kohderyhmälle. Määrällinen tutkimusmenetelmä mahdollisti kattavan kyselytutkimuksen toteuttamisen ja tilastollisesti merkittävien tulosten tuottamisen. Tämä lähestymistapa tarjoaa arvokasta tietoa opettajien digitaitojen nykytilasta ja kehitystarpeista.
Tuloksista voidaan päätellä, että Turun ammatti-instituutin opettajat ovat jo ottaneet merkittäviä askelia digitaalisten työkalujen ja sovellusten käytössä opetuksessa. Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä sekä Turun ammatti-instituutille, että laajemmin ammatilliselle koulutuskentälle. Tutkimus tarjoaa syvällistä tieto opetushenkilökunnan digitaalisista taidoista ja tarpeista, mikä mahdollistaa kohdennetut koulutusohjelmat ja resurssien suuntaamisen tärkeisiin kehityskohteisiin. Lisäksi tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, miten opettajat kokevat digitalisaation ja millaisia haasteita he kohtaavat muutosprosessissa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää viitekehyksenä muille oppilaitoksille, jotka ovat samankaltaisissa tilanteissa digitaitojen kehittämisessä.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan toisen asteen opettajien digitietämyksen tilaa määrällisen lähestymistavan avulla. Tutkimuskysymykset muotoiltiin Webropol-kyselylomakkeelle, joka lähetettiin kohderyhmälle. Määrällinen tutkimusmenetelmä mahdollisti kattavan kyselytutkimuksen toteuttamisen ja tilastollisesti merkittävien tulosten tuottamisen. Tämä lähestymistapa tarjoaa arvokasta tietoa opettajien digitaitojen nykytilasta ja kehitystarpeista.
Tuloksista voidaan päätellä, että Turun ammatti-instituutin opettajat ovat jo ottaneet merkittäviä askelia digitaalisten työkalujen ja sovellusten käytössä opetuksessa. Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä sekä Turun ammatti-instituutille, että laajemmin ammatilliselle koulutuskentälle. Tutkimus tarjoaa syvällistä tieto opetushenkilökunnan digitaalisista taidoista ja tarpeista, mikä mahdollistaa kohdennetut koulutusohjelmat ja resurssien suuntaamisen tärkeisiin kehityskohteisiin. Lisäksi tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, miten opettajat kokevat digitalisaation ja millaisia haasteita he kohtaavat muutosprosessissa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää viitekehyksenä muille oppilaitoksille, jotka ovat samankaltaisissa tilanteissa digitaitojen kehittämisessä.