Toimituslausekkeet kansainvälisten asiakkuuksien käsittelyssä
Holm, Jonna (2024)
Holm, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810255
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona suomalaiselle kumiteollisuuden vientiyritykselle. Tässä työssä tarkastellaan yrityksen kauppasopimuksiin määriteltyjä toimituslausekkeita, niiden merkitystä ja eroja kansainvälisten asiakkuuksien välillä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää käytettyjen toimituslausekkeiden ajankohtaisuus ja tuoda esiin mahdollisia ongelmakohtia.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat Kansainvälisen kauppakamarin laatimat Incoterms 2020-toimituslausekkeet sekä vientikaupan keskeiset menettelytavat. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka empiirinen osa perustuu tutkijan suoriin havaintoihin työympäristössä. Tutkimuksen primaariaineisto on kerätty asiakaskohtaisesti toimeksiantoyrityksen asiakastietokantaa- ja toiminnanohjausjärjestelmää hyödyntäen.
Tutkimustuloksia analysoimalla saatiin selville, että CIP ja FCA ovat kohdeyrityksen käytetyimmät toimituslausekkeet ottaen huomioon Suomen sisäiset sekä ulkomaan toimitukset. CIP mahdollistaa vaivattoman kaupankäynnin ja tarjoaa kilpailuedun kohdeyrityksen vahvan logistisen aseman ansiosta. FCA on monipuolinen toimituslauseke, mutta aiheuttaa toisinaan haasteita ostajan järjestäessä noutoja.
Toimituslausekkeiden valintaan vaikuttaa maksuehto ja vaihtuvat toimitusosoitteet. Kohdeyritys on ajan tasalla sisäisistä kommunikaatiohaasteista, joita pyritään ehkäisemään ja kehittämään järjestelmäuudistuksilla.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat Kansainvälisen kauppakamarin laatimat Incoterms 2020-toimituslausekkeet sekä vientikaupan keskeiset menettelytavat. Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka empiirinen osa perustuu tutkijan suoriin havaintoihin työympäristössä. Tutkimuksen primaariaineisto on kerätty asiakaskohtaisesti toimeksiantoyrityksen asiakastietokantaa- ja toiminnanohjausjärjestelmää hyödyntäen.
Tutkimustuloksia analysoimalla saatiin selville, että CIP ja FCA ovat kohdeyrityksen käytetyimmät toimituslausekkeet ottaen huomioon Suomen sisäiset sekä ulkomaan toimitukset. CIP mahdollistaa vaivattoman kaupankäynnin ja tarjoaa kilpailuedun kohdeyrityksen vahvan logistisen aseman ansiosta. FCA on monipuolinen toimituslauseke, mutta aiheuttaa toisinaan haasteita ostajan järjestäessä noutoja.
Toimituslausekkeiden valintaan vaikuttaa maksuehto ja vaihtuvat toimitusosoitteet. Kohdeyritys on ajan tasalla sisäisistä kommunikaatiohaasteista, joita pyritään ehkäisemään ja kehittämään järjestelmäuudistuksilla.