Tekoäly – uhka vai mahdollisuus sosiaalisen median asiantuntijoiden näkökulmasta?
Herranen, Julia (2024)
Herranen, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810315
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalisen median asiantuntijat näkevät tekoälyn vaikuttavan sosiaalisen median markkinointiin tekstisisällöntuotannon prosessien osalta. Työssä selvitettiin, mikä sosiaalisen median markkinoinnissa on tärkeää, miten tekoäly vaikuttaa sosiaalisen median tekstisisällöntuotannon prosesseihin ja mitkä ovat alan tulevaisuudennäkymät tekoälyn kehittyessä.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kolmesta pääluvusta, jotka pohjautuvat aiheeseen liittyvään tutkimuskirjallisuuteen ja artikkeleihin. Viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa sosiaalisen median markkinointia, tekoälyä ja tekoälyn vaikutusta sosiaalisen median markkinointiin. Tämän jälkeen käytiin läpi tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä ja avattiin kartoituksessa saatuja tuloksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen selvityksen avulla. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin keskustelemalla kolmesta aiheeseen liittyvästä pääteemasta. Haastatteluihin valittiin viisi eri sosiaalisen median asiantuntijaa. Tutkimuksen haastateltavat valittiin relevantin asiantuntijuuden perusteella.
Selvityksen perusteella tekoälyn kehitys ja yleistyminen aiheuttaa epävarmuutta sosiaalisen median sisällöntuottajien alalla ja sosiaalisen median sisällöntuottajien työnkuvan uskotaan muuttuvan tulevaisuudessa. Tekoälyn uskotaan automatisoivan monia sosiaalisen median markkinoinnin ja sisällöntuotannon prosesseja, mutta kehitys on suomenkielisillä sovelluksilla hitaampaa kuin englanninkielisillä sovelluksilla. Tekoälysovellusten nähdään kuitenkin tekevän sisällöntuotannosta laadukkaampaa ja tehokkaampaa, kun sisällöntuotanto pohjautuu suuriin määriin dataa.
Työn teoreettinen viitekehys koostui kolmesta pääluvusta, jotka pohjautuvat aiheeseen liittyvään tutkimuskirjallisuuteen ja artikkeleihin. Viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa sosiaalisen median markkinointia, tekoälyä ja tekoälyn vaikutusta sosiaalisen median markkinointiin. Tämän jälkeen käytiin läpi tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä ja avattiin kartoituksessa saatuja tuloksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen selvityksen avulla. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin keskustelemalla kolmesta aiheeseen liittyvästä pääteemasta. Haastatteluihin valittiin viisi eri sosiaalisen median asiantuntijaa. Tutkimuksen haastateltavat valittiin relevantin asiantuntijuuden perusteella.
Selvityksen perusteella tekoälyn kehitys ja yleistyminen aiheuttaa epävarmuutta sosiaalisen median sisällöntuottajien alalla ja sosiaalisen median sisällöntuottajien työnkuvan uskotaan muuttuvan tulevaisuudessa. Tekoälyn uskotaan automatisoivan monia sosiaalisen median markkinoinnin ja sisällöntuotannon prosesseja, mutta kehitys on suomenkielisillä sovelluksilla hitaampaa kuin englanninkielisillä sovelluksilla. Tekoälysovellusten nähdään kuitenkin tekevän sisällöntuotannosta laadukkaampaa ja tehokkaampaa, kun sisällöntuotanto pohjautuu suuriin määriin dataa.