Prosessipalaute tienä kasvun ajattelutapaan soiton- ja laulunopetuksessa: Palautteenannon tarkoitus ja keinot
Pihlanne, Aliisa (2024)
Pihlanne, Aliisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910504
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miksi ja miten palautetta annetaan. Keskeisiä käsitteitä ovat palautekategoriat kyky- ja prosessipalaute, sekä kasvun ajattelutapa ja muuttumaton ajattelutapa. Opinnäytetyössä palaute jaetaan kehuvaan, neutraaliin ja kritisoivaan palautteeseen ja neutraali palaute edelleen positiiviseen ja korjaavaan palautteeseen. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan palautetta suusanallisena, sanattomana, kirjallisena ja vertaispalautteena.
Opinnäytetyössä käytetään kirjallisina lähteinä kasvatustieteen, psykologian, musiikkikasvatuksen ja erityispedagogiikan teoksia, sekä tieteellisiä artikkeleita. Lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää musiikkipedagogia. Työskentelyprosessi eteni kirjallisten lähteiden ja haastateltavien etsimisestä kirjallisuuden ja litteroidun haastatteluaineiston analyysiin. Opinnäytetyössä esitellään ensin työskentelymenetelmät ja keskeinen teoriapohja, joka muodostuu tavoiteorientaatioteoriasta ja siihen liittyvästä kasvun ajattelutavasta. Tämän jälkeen käsitellään palautteenannon tarkoitusta ja keinoja. Lopuksi tarkastellaan haastatteluiden tuloksia suhteuttaen niitä kirjallisiin lähteisiin. Pohdinnassa tiivistetään keskeiset tulokset ja tarkastellaan tutkimusetiikkaa ja jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Keskeisenä tuloksena selvisi, että oppijan toimintaan kohdistetulla prosessipalautteella voidaan tukea kasvun ajattelutapaa, jolla tarkoitetaan ajattelua, jonka perustana on elinikäinen oppiminen. Palautteen tarkoitukseksi selvisi oppijan oppimismotivaation ja itsetunnon tukeminen sekä hänen tavoitteitaan kohti eteneminen. Tarkoituksenmukaisia keinoja palautteenannolle ovat vuorovaikutus ja dialogisuuteen pyrkiminen, sanavalinnat, jotka korostavat puutteiden väliaikaisuutta, sekä tavoitekielen suosiminen. Opinnäytetyön aihe on tärkeä, koska palautteenanto on olennainen osa musiikkipedagogin työtä, ja palautteenantoon liittyvä vastuu ja valta tulee tunnistaa. Opinnäytetyöni kokoaa yhteen palautteenantoon liittyvää teoreettista ja käytännöllistä tietoa, jota musiikkipedagogit voivat työssään hyödyntää ja soveltaa. This bachelor’s project aims to discover why and how feedback is given. The key concepts are the feedback categories of ability and process feedback, as well as growth mindset and fixed mindset. In the project report, feedback is divided into praising, neutral and critical feedback, and neutral feedback is further divided into positive and corrective feedback. In addition, the project examines feedback as oral, non-verbal, written and peer feedback.
The sources include literature on educational sciences, psychology, music education and special pedagogy. In addition, information was gathered through interviews with four music pedagogues. The working process progressed from searching for sources and interviewees to the analysis of literature and transcribed interview material. Firstly, the report introduces the methodology and theoretical base, which is formed by the goal orientation theory. After that, the report discusses the purpose, and methods of giving feedback, and analyzes the results of the interviews. Finally, the report summarizes the key results of the project, reflects on the research ethics, and discusses further research possibilities.
The key result was that process feedback can support the growth mindset, which is based on the idea of lifelong learning. The purpose of the feedback is to support learner’s motivation and self-esteem, as well as to reach the goals. Feedback should be given in interaction and dialogue with the learner. Word choices that emphasize the temporary nature of deficiencies are important, as well as preference of the target language.
The topic of the bachelor’s project is important, because giving feedback is an essential part of the work of a music pedagogue, and the responsibility and power associated with giving feedback must be recognized. My project report brings together theoretical and practical information related to feedback, which music pedagogues can use and apply in their work.
Opinnäytetyössä käytetään kirjallisina lähteinä kasvatustieteen, psykologian, musiikkikasvatuksen ja erityispedagogiikan teoksia, sekä tieteellisiä artikkeleita. Lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää musiikkipedagogia. Työskentelyprosessi eteni kirjallisten lähteiden ja haastateltavien etsimisestä kirjallisuuden ja litteroidun haastatteluaineiston analyysiin. Opinnäytetyössä esitellään ensin työskentelymenetelmät ja keskeinen teoriapohja, joka muodostuu tavoiteorientaatioteoriasta ja siihen liittyvästä kasvun ajattelutavasta. Tämän jälkeen käsitellään palautteenannon tarkoitusta ja keinoja. Lopuksi tarkastellaan haastatteluiden tuloksia suhteuttaen niitä kirjallisiin lähteisiin. Pohdinnassa tiivistetään keskeiset tulokset ja tarkastellaan tutkimusetiikkaa ja jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Keskeisenä tuloksena selvisi, että oppijan toimintaan kohdistetulla prosessipalautteella voidaan tukea kasvun ajattelutapaa, jolla tarkoitetaan ajattelua, jonka perustana on elinikäinen oppiminen. Palautteen tarkoitukseksi selvisi oppijan oppimismotivaation ja itsetunnon tukeminen sekä hänen tavoitteitaan kohti eteneminen. Tarkoituksenmukaisia keinoja palautteenannolle ovat vuorovaikutus ja dialogisuuteen pyrkiminen, sanavalinnat, jotka korostavat puutteiden väliaikaisuutta, sekä tavoitekielen suosiminen. Opinnäytetyön aihe on tärkeä, koska palautteenanto on olennainen osa musiikkipedagogin työtä, ja palautteenantoon liittyvä vastuu ja valta tulee tunnistaa. Opinnäytetyöni kokoaa yhteen palautteenantoon liittyvää teoreettista ja käytännöllistä tietoa, jota musiikkipedagogit voivat työssään hyödyntää ja soveltaa.
The sources include literature on educational sciences, psychology, music education and special pedagogy. In addition, information was gathered through interviews with four music pedagogues. The working process progressed from searching for sources and interviewees to the analysis of literature and transcribed interview material. Firstly, the report introduces the methodology and theoretical base, which is formed by the goal orientation theory. After that, the report discusses the purpose, and methods of giving feedback, and analyzes the results of the interviews. Finally, the report summarizes the key results of the project, reflects on the research ethics, and discusses further research possibilities.
The key result was that process feedback can support the growth mindset, which is based on the idea of lifelong learning. The purpose of the feedback is to support learner’s motivation and self-esteem, as well as to reach the goals. Feedback should be given in interaction and dialogue with the learner. Word choices that emphasize the temporary nature of deficiencies are important, as well as preference of the target language.
The topic of the bachelor’s project is important, because giving feedback is an essential part of the work of a music pedagogue, and the responsibility and power associated with giving feedback must be recognized. My project report brings together theoretical and practical information related to feedback, which music pedagogues can use and apply in their work.