E-rekrytoinnin hakijakokemus ja sen kehittäminen
Tarvainen, Jussi (2024)
Tarvainen, Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia arvopohjaisen yrityksen e-rekrytoinnin hakijakokemusta ja antaa sen pohjalta mahdollisia kehityskohteita toimeksiantajalle. Toimeksiantajana toimii Yritys X. Yrityksen toiveena on, että sen hakijakokemuksessa heijastuu arvopohja, johon koko yrityksen toiminta perustuu.
Rekrytointiprosessi on muuttunut viime vuosikymmeninä merkittävästi. Organisaatiot kilpailevat keskenään houkutellakseen parhaita työntekijöitä. E-rekrytointi on kehittynyt tämän haasteen myötä, ja sen avulla haku- ja rekrytointiprosesseja on voitu tehostaa sekä nopeuttaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja tiedostaa, että pystyäkseen tavoittamaan parhaat mahdolliset työnhakijat, sen tulee pitää yllä positiivista työnantajamielikuvaa myös hakijakokemuksen kautta, ja että hakijakokemusta voidaan mahdollisesti parantaa kehittämällä hakuprosessin aikaista rekrytointiviestintää.
Opinnäytetyön teorian lähtökohtana oli hakijakokemus, jota tutkittiin siihen vaikuttavien tekijöiden kautta. Näitä tekijöitä olivat rekrytointiviestintä, hakuprosessissa käytetty e-rekrytointijärjestelmä, yrityksen arvomaailman näkyminen hakuprosessissa. Hakijakokemus kattaa rekrytointiprosessin vaiheet työpaikkailmoituksen lukemisesta rekrytointipäätökseen, ja sillä on merkittävä vaikutus organisaation maineeseen sekä kykyyn houkutella työnhakijoita. Hakijakokemukseen vaikuttaa myös oleellisesti hakijan omat odotukset kaikille hakijakokemuksen tekijöille. Rekrytointiviestinnän tulisi olla selkeää, informatiivista ja ajantasaista, sillä se vaikuttaa suoraan hakijakokemukseen ja organisaation houkuttelevuuteen työnantajana. Organisaation arvot ja viestintä auttavat hakijoita arvioimaan yhteensopivuuttaan yrityksen kanssa. Hakijan omat odotukset ohjaavat hakijaa tekemään päätöksen osallistumisesta hakuprosessiin ja vaikuttavat hakijakokemukseen sen perusteella, täyttyvätkö rekrytointiviestintään ja arvomaailman näkyvyyteen liittyvät odotukset.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 27 hakijaa. Heidät tavoitettiin Yritys X:n käyttämän e-rekrytointijärjestelmän kautta. Kyselytutkimus sisälsi määrällisiä Likertin asteikolla toteutettuja kysymyksiä liittyen kolmeen teemaan; yrityksen käyttämän e-rekrytointijärjestelmän käyttökokemukseen, hakijan omiin odotuksiin rekrytointiviestinnästä sekä yrityksen arvomaailman näkymiseen hakuprosessissa. Jokaisesta teemasta esitettiin myös avoin kysymys pyrkimyksenä saada hakijoiden vastauksista tutkittavaa materiaalia laajemmin.
Tutkimuksen pohjalta voitiin päätellä, että Yritys X:n käyttämä e-rekrytointijärjestelmän käyttökokemukseen hakijat olivat enimmäkseen tyytyväisiä, mutta järjestelmään kaivattiin mahdollisuutta hakijalla tuoda enemmän omaa persoonaansa esille. Rekrytointiviestinnältä hakijat odottavat selkeyttä, tarkkuutta ja luotettavuutta. Arvomaailman näkyvyyteen kaivattiin enemmän konkreettisuutta ja toivottiin työn merkityksellisyyden korostamista. Osan hakijoiden odotukset arvomaailman näkyvyydestä eivät täyttyneet ja näin ollen heikensivät heidän hakijakokemustaan. Kokonaisuudessaan Yritys X:n hakijakokemus oli kohtalainen ja siinä oli tilaa parannuksille.
Rekrytointiprosessi on muuttunut viime vuosikymmeninä merkittävästi. Organisaatiot kilpailevat keskenään houkutellakseen parhaita työntekijöitä. E-rekrytointi on kehittynyt tämän haasteen myötä, ja sen avulla haku- ja rekrytointiprosesseja on voitu tehostaa sekä nopeuttaa. Opinnäytetyön toimeksiantaja tiedostaa, että pystyäkseen tavoittamaan parhaat mahdolliset työnhakijat, sen tulee pitää yllä positiivista työnantajamielikuvaa myös hakijakokemuksen kautta, ja että hakijakokemusta voidaan mahdollisesti parantaa kehittämällä hakuprosessin aikaista rekrytointiviestintää.
Opinnäytetyön teorian lähtökohtana oli hakijakokemus, jota tutkittiin siihen vaikuttavien tekijöiden kautta. Näitä tekijöitä olivat rekrytointiviestintä, hakuprosessissa käytetty e-rekrytointijärjestelmä, yrityksen arvomaailman näkyminen hakuprosessissa. Hakijakokemus kattaa rekrytointiprosessin vaiheet työpaikkailmoituksen lukemisesta rekrytointipäätökseen, ja sillä on merkittävä vaikutus organisaation maineeseen sekä kykyyn houkutella työnhakijoita. Hakijakokemukseen vaikuttaa myös oleellisesti hakijan omat odotukset kaikille hakijakokemuksen tekijöille. Rekrytointiviestinnän tulisi olla selkeää, informatiivista ja ajantasaista, sillä se vaikuttaa suoraan hakijakokemukseen ja organisaation houkuttelevuuteen työnantajana. Organisaation arvot ja viestintä auttavat hakijoita arvioimaan yhteensopivuuttaan yrityksen kanssa. Hakijan omat odotukset ohjaavat hakijaa tekemään päätöksen osallistumisesta hakuprosessiin ja vaikuttavat hakijakokemukseen sen perusteella, täyttyvätkö rekrytointiviestintään ja arvomaailman näkyvyyteen liittyvät odotukset.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 27 hakijaa. Heidät tavoitettiin Yritys X:n käyttämän e-rekrytointijärjestelmän kautta. Kyselytutkimus sisälsi määrällisiä Likertin asteikolla toteutettuja kysymyksiä liittyen kolmeen teemaan; yrityksen käyttämän e-rekrytointijärjestelmän käyttökokemukseen, hakijan omiin odotuksiin rekrytointiviestinnästä sekä yrityksen arvomaailman näkymiseen hakuprosessissa. Jokaisesta teemasta esitettiin myös avoin kysymys pyrkimyksenä saada hakijoiden vastauksista tutkittavaa materiaalia laajemmin.
Tutkimuksen pohjalta voitiin päätellä, että Yritys X:n käyttämä e-rekrytointijärjestelmän käyttökokemukseen hakijat olivat enimmäkseen tyytyväisiä, mutta järjestelmään kaivattiin mahdollisuutta hakijalla tuoda enemmän omaa persoonaansa esille. Rekrytointiviestinnältä hakijat odottavat selkeyttä, tarkkuutta ja luotettavuutta. Arvomaailman näkyvyyteen kaivattiin enemmän konkreettisuutta ja toivottiin työn merkityksellisyyden korostamista. Osan hakijoiden odotukset arvomaailman näkyvyydestä eivät täyttyneet ja näin ollen heikensivät heidän hakijakokemustaan. Kokonaisuudessaan Yritys X:n hakijakokemus oli kohtalainen ja siinä oli tilaa parannuksille.