Sisäinen työnantajakuva ravintola-alan yrityksessä
Haapala, Tiina (2024)
Haapala, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110926
Tiivistelmä
Ravintola-alalla on pitkään ollut pulaa työntekijöistä. Ravintola- ja matkailualalla onkin siis tärkeä pitää kiinni jo olemassa olevasta henkilökunnasta ja erottautua positiivisesti kilpailijoista rekrytointi tilanteissa. Yksi tapa erottautua kilpailijoista on kehittää työnantajamielikuvaa. Työnantajakuvalla tarkoitetaan ihmisten käsitystä organisaatiosta työnantajana. Sisäinen työnantajakuva käsittää organisaation henkilöstön mielikuvan siitä työnantajana. Henkilöstön kokemukset ja näkemykset organisaation toimintatavoista muodostavatkin työnantajakuvan ytimen ja työntekijöiden positiivinen mielikuva omasta työnantajastaan heijastuu myös ulos.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan tämänhetkinen sisäinen työnantajamielikuva eli selvittää yrityksessä jo työskentelevien ihmisten ajatuksia ja mielipiteitä yrityksestä sekä tutkia, mitkä asiat vaikuttavat niihin. Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin kehitysehdotuksia työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Tutkimus keskittyi yrityksen jo olemassa olevan henkilöstön käsitykseen yrityksestä työnantajana. Tutkimuksen tuloksena syntyviä kehitysehdotuksia ei testattu käytännössä, mutta ne esiteltiin toimeksiantajalle tutkimuksen päätyttyä. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2022 huhtikuun ja vuoden 2024 huhtikuun välisenä aikana.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan sisäistä ja ulkoista työnantajamielikuvaa, työnantajabrändiä, työnantajamainetta sekä työntekijäkokemusta ja tutustutaan valmentavaan johtajuuteen. Hyvän työnantajamielikuvan hyötyjä ovat muun muassa henkilöstön parempi sitoutuminen organisaatioon sekä erottuminen kilpailijoista rekryointimarkkinoilla. Työntekijöiden sitoutuminen yritykseen tai organisaatioon johtaa usein myös parempaan työsuoritukseen ja siten myös tuo rahallista hyötyä työnantajalle.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus ja sen tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia kysymyksiä. Tulosten perusteella toimeksiantajan sisäinen työnantajamielikuva oli hyvä. Positiivisia asioita tulosten mukaan olivat työnantajan luotettavuus, turvallisuus ja työn kokeminen merkitykselliseksi. Kehitettäviä asioita tulosten perusteella olivat tiedonkulku ja päätöksenteon läpinäkyvyyden parantaminen.
Sisäisen työnantajakuvan ja työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi syntyi kehitysehdotuksia toimeksiantajan tunnettavuuden kasvattamiseksi sekä tiedonkulun ja päätöksenteon läpinäkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan tämänhetkinen sisäinen työnantajamielikuva eli selvittää yrityksessä jo työskentelevien ihmisten ajatuksia ja mielipiteitä yrityksestä sekä tutkia, mitkä asiat vaikuttavat niihin. Tutkimuksen tulosten perusteella luotiin kehitysehdotuksia työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen parantamiseksi. Tutkimus keskittyi yrityksen jo olemassa olevan henkilöstön käsitykseen yrityksestä työnantajana. Tutkimuksen tuloksena syntyviä kehitysehdotuksia ei testattu käytännössä, mutta ne esiteltiin toimeksiantajalle tutkimuksen päätyttyä. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2022 huhtikuun ja vuoden 2024 huhtikuun välisenä aikana.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan sisäistä ja ulkoista työnantajamielikuvaa, työnantajabrändiä, työnantajamainetta sekä työntekijäkokemusta ja tutustutaan valmentavaan johtajuuteen. Hyvän työnantajamielikuvan hyötyjä ovat muun muassa henkilöstön parempi sitoutuminen organisaatioon sekä erottuminen kilpailijoista rekryointimarkkinoilla. Työntekijöiden sitoutuminen yritykseen tai organisaatioon johtaa usein myös parempaan työsuoritukseen ja siten myös tuo rahallista hyötyä työnantajalle.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus ja sen tutkimusmenetelminä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia kysymyksiä. Tulosten perusteella toimeksiantajan sisäinen työnantajamielikuva oli hyvä. Positiivisia asioita tulosten mukaan olivat työnantajan luotettavuus, turvallisuus ja työn kokeminen merkitykselliseksi. Kehitettäviä asioita tulosten perusteella olivat tiedonkulku ja päätöksenteon läpinäkyvyyden parantaminen.
Sisäisen työnantajakuvan ja työntekijäkokemuksen vahvistamiseksi syntyi kehitysehdotuksia toimeksiantajan tunnettavuuden kasvattamiseksi sekä tiedonkulun ja päätöksenteon läpinäkyvyyden parantamiseksi.