Kilpailukyvyn kehittäminen vastuullisten tuotteiden kategorisoinnin avulla : case Wulff Oy
Toivonen, Sini (2024)
Toivonen, Sini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050810311
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhtiön tuotehallintaa vastuullisten tuotteiden osalta sekä lisätä kilpailukykyä kategorisoimalla vastuulliset tuotteet niiden vastuullisuusominaisuuksien perusteella.
Teoria- ja tietopohja perustui hankintatoimen ja tuotehallinnan kirjallisuuteen sekä ajankohtaiseen vastuullisuuden sekä kestävän kehityksen lähdeaineistoon.
Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena yhteistyössä organisaation kanssa kaikissa tutkimuksen eri vaiheissa. Tutkimus eteni sykleittäin. Ensimmäisessä vaiheessa laadittiin nykytila-analyysi kyselytutkimuksen avulla. Toisen syklin muodostivat syventävä haastattelu sekä analyysin tekeminen, joiden pohjalta saatiin kuva tuotehallinnan kokonaisuudesta. Kolmannessa syklissä toteutettiin mallinnus vastuullisten tuotteiden kategorisoinnista sekä hahmoteltiin myyntiä tukeva ohjeistus vastuullisten tuotteiden löytämiseen seurantatyökalusta. Neljännessä syklissä arvioitiin kategorisoinnin toimivuutta sekä kehitettiin sisäistä tiedotusta vastuullisista tuotteista.
Kyselyn ja haastattelun sekä tuotehallinnan teorioiden pohjalta tutkimuksen tuloksena luotiin malli, jonka avulla kategorisoitiin vastuulliset tuotteet kynien tuotekategoriassa, kehitettiin sisäistä tiedotusta ja sitä kautta kehitettiin yhtiön kilpailukykyä.
Työssä havaittiin, että vastuulliset tuotteet ovat määriteltävissä eri kategorioihin niiden vastuullisuusominaisuuksien perusteella. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että kaikki vastuulliset tuotteet eivät ole saman arvoisia ja tästä syystä kategorisointi ja vastuullisuuden määritteleminen ovat organisaation kilpailuedun ja kannattavuuden kannalta merkittäviä tekijöitä.
Teoria- ja tietopohja perustui hankintatoimen ja tuotehallinnan kirjallisuuteen sekä ajankohtaiseen vastuullisuuden sekä kestävän kehityksen lähdeaineistoon.
Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena yhteistyössä organisaation kanssa kaikissa tutkimuksen eri vaiheissa. Tutkimus eteni sykleittäin. Ensimmäisessä vaiheessa laadittiin nykytila-analyysi kyselytutkimuksen avulla. Toisen syklin muodostivat syventävä haastattelu sekä analyysin tekeminen, joiden pohjalta saatiin kuva tuotehallinnan kokonaisuudesta. Kolmannessa syklissä toteutettiin mallinnus vastuullisten tuotteiden kategorisoinnista sekä hahmoteltiin myyntiä tukeva ohjeistus vastuullisten tuotteiden löytämiseen seurantatyökalusta. Neljännessä syklissä arvioitiin kategorisoinnin toimivuutta sekä kehitettiin sisäistä tiedotusta vastuullisista tuotteista.
Kyselyn ja haastattelun sekä tuotehallinnan teorioiden pohjalta tutkimuksen tuloksena luotiin malli, jonka avulla kategorisoitiin vastuulliset tuotteet kynien tuotekategoriassa, kehitettiin sisäistä tiedotusta ja sitä kautta kehitettiin yhtiön kilpailukykyä.
Työssä havaittiin, että vastuulliset tuotteet ovat määriteltävissä eri kategorioihin niiden vastuullisuusominaisuuksien perusteella. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että kaikki vastuulliset tuotteet eivät ole saman arvoisia ja tästä syystä kategorisointi ja vastuullisuuden määritteleminen ovat organisaation kilpailuedun ja kannattavuuden kannalta merkittäviä tekijöitä.