Kuljettajaa avustavien järjestelmien kalibrointi monimerkkikorjaamolla
Kaipainen, Juha (2024)
Kaipainen, Juha
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910415
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on syvennytty edistyneisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin eli ADAS-järjestelmiin sekä niiden kalibrointiin erityisesti monimerkkikorjaamon näkökulmasta. Työssä tarkastellaan sitä, onko monimerkkikorjaamon kannattavaa hankkia kalibrointilaitteistoja ja mitä seikkoja korjaamon tulisi huomioida laitteistoa hankittaessa.
ADAS-järjestelmien tarkoitus on estää kuljettajasta johtuvia virhetilanteita ja lisätä liikenneturvallisuutta. Opinnäytetyön alkuosassa tarkastellaan järjestelmien kehitystä vuosien varrella sekä todennäköistä kehityssuuntaa tulevaisuudessa. Useimmat ADAS-järjestelmät vaativat kalibrointia ja säätämistä, jotta ne toimisivat oikein. Kalibrointia tarvitaan useissa ajoneuvon korjaamiseen ja huoltamiseen liittyvissä tilanteissa, jotka eivät suoranaisesti edes liity kyseiseen järjestelmään.
Autovalmistajien ADAS-järjestelmät eivät ole identtisiä eivätkä samaakaan teknologiaa hyödyntävissä järjestelmissä käytettävät komponentit ole samoja. Monimerkkikorjaamoille tämä tuo haasteen, mihin kalibrointilaitteistoihin kannattaa investoida. Työssä esitellään lyhyesti edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien kalibrointilaitteistoja sekä niiden toimintaa ja soveltuvuutta monimerkkikorjaamolle.
Opinnäytetyössä on esitelty ADAS-järjestelmien yleisiä kalibrointivaatimuksia, joita ovat esimerkiksi kalibroijan riittävä osaaminen sekä kalibrointitilan sopivuus. Monimerkkikorjaamon on investoitava kalibrointilaitteistojen lisäksi myös kalibrointitiloihin, joiden tulee täyttää eri laitteistojen vaatimat ohjearvot. Työssä tarkastellaan myös kalibroinnin ongelmakohtia sekä kustannustehokkuutta.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että vaikka kalibrointilaitteistot voivat olla kalliita investointeja monimerkkikorjaamolle, ne maksavat itsensä usein nopeasti takaisin säästetyissä kuluissa ja ajassa. Koska ajoneuvoissa on yhä enemmän kalibroitavia järjestelmiä, on monimerkkikorjaamolle yhä kannattavampaa hankkia kalibrointilaitteistoja.
ADAS-järjestelmien tarkoitus on estää kuljettajasta johtuvia virhetilanteita ja lisätä liikenneturvallisuutta. Opinnäytetyön alkuosassa tarkastellaan järjestelmien kehitystä vuosien varrella sekä todennäköistä kehityssuuntaa tulevaisuudessa. Useimmat ADAS-järjestelmät vaativat kalibrointia ja säätämistä, jotta ne toimisivat oikein. Kalibrointia tarvitaan useissa ajoneuvon korjaamiseen ja huoltamiseen liittyvissä tilanteissa, jotka eivät suoranaisesti edes liity kyseiseen järjestelmään.
Autovalmistajien ADAS-järjestelmät eivät ole identtisiä eivätkä samaakaan teknologiaa hyödyntävissä järjestelmissä käytettävät komponentit ole samoja. Monimerkkikorjaamoille tämä tuo haasteen, mihin kalibrointilaitteistoihin kannattaa investoida. Työssä esitellään lyhyesti edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien kalibrointilaitteistoja sekä niiden toimintaa ja soveltuvuutta monimerkkikorjaamolle.
Opinnäytetyössä on esitelty ADAS-järjestelmien yleisiä kalibrointivaatimuksia, joita ovat esimerkiksi kalibroijan riittävä osaaminen sekä kalibrointitilan sopivuus. Monimerkkikorjaamon on investoitava kalibrointilaitteistojen lisäksi myös kalibrointitiloihin, joiden tulee täyttää eri laitteistojen vaatimat ohjearvot. Työssä tarkastellaan myös kalibroinnin ongelmakohtia sekä kustannustehokkuutta.
Opinnäytetyön johtopäätös on, että vaikka kalibrointilaitteistot voivat olla kalliita investointeja monimerkkikorjaamolle, ne maksavat itsensä usein nopeasti takaisin säästetyissä kuluissa ja ajassa. Koska ajoneuvoissa on yhä enemmän kalibroitavia järjestelmiä, on monimerkkikorjaamolle yhä kannattavampaa hankkia kalibrointilaitteistoja.