Vasemman jalan koordinaation kehittäminen rumpujensoiton alkeisopetuksessa
Alaräihä, Joonas (2024)
Alaräihä, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010837
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin hi-hat-jalan kehittämisen hyötyjä aloitteleville ja jo jonkin verran soitta- neille rumpaleille. Hi-hat on rumpusetin osa, jota soitetaan käsillä ja yleensä heikommalla jalalla, kätisyyden mukaan. Hi-hatilla tempon pitäminen ja sen hyödyntäminen settisoitossa on ollut minulle tärkeä aihe opetuksessani. Tutkimukseni tavoitteena oli avata aiheeseen liittyvää teoriaa ja saada omakohtaista kokemusta aiheen opetuksesta. Pidin tunteja kahdelle yksityisoppilaalle kevään 2024 aikana. Tunneilla keskityin vain vasemman jalan harjoituttamiseen ja koostin oppilaille heidän tai- totasojaan vastaavia harjoituksia. Kirjoitin tunneista päiväkirjaani merkintöjä, ja nämä merkinnät muodostavat pohjan opinnäytetyölleni päätelmien ja reflektoinnin muodossa.
Tässä opinnäytetyössä käytin autoetnografista lähestymistapaa, joka on omaelämäkerrallinen tut- kimusmenetelmä. Aineisto koostui omista kokemuksistani, jotka analysoin laadullisen aineiston menetelmin (Kallinen & Kinnunen 2021). Autoetnografia yhdisti henkilökohtaiset kokemukset (auto) ja kulttuurisen ymmärryksen (etno) analyysin (graphy) kautta. Tämä menetelmä mahdollisti työelä- män kokemusten yhdistämisen tutkimukselliseen mielenkiintooni (Kukkurainen 2019). Päiväkirja- muotoinen toteutus mahdollisti henkilökohtaisen näkökulmani hyödyntämisen tutkimuksessa ja toi- von, että lukija löytää teksistä samaistumispintaa ja ymmärtää näkökulmani. Käytin työssä myös laadullista tutkimusmenetelmää. Tietoperustana laadullisessa tutkimusmenetelmässä käytin rum- pujensoiton oppikirjoja, Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteistä hakukonetta ja in- ternetlähteitä. Tutkimuskysymykseni olivat: Miten vasemman jalan hyödyntäminen vaikuttaa soit- tajan tempon pitoon? Mitä hyötyjä koko setin koordinaation vasemman jalan mukaan tulo tuo? Mitä hyötyjä se tuo settibalanssiin, sekä soittoasentoa että dynamiikkaa ajatellen?
Opinnäytetyö koostuu päiväkirjamerkinnöistä ja kirjallisesta osuudesta, jossa avaan käyttämääni termistöä ja kerron aiheen historiasta.
Tutkimuksesta selvisi, että vasemman jalan hyödyntämisen opettelusta oli oppilaille paljon etuja. Molemmilla oppilailla tempon pitäminen ja musiikin rytminen hahmottaminen parani, ja heidän koor- dinaatiokykynsä otti lyhyessä ajassa isoja harppauksia. Samalla kiinnitettiin huomiota myös setin ergonomiaan ja settibalanssiin. Vasemman jalan käyttöä piti harjoitella, ja aina uusien ja haasta- vampien harjoitusten kohdalla tekniikkaa piti miettiä uudestaan. Vaikka soittaja pystyi aiemmin soit- tamaan annettuja komppeja vaivattomasti, vasemman jalan mukaan ottaminen vaikeutti niitä.
Opinnäytetyötäni voivat hyödyntää rumpalit ja soitonopettajat sekä muut aiheesta kiinnostuneet. Aihetta olisi hyödyllistä tutkia lisää Suomessa, sillä suomenkielistä tutkimusmateriaalia oli todella vähän saatavilla. Myös ulkomailla tehtyjä tutkimuksia oli niukasti.
Tässä opinnäytetyössä käytin autoetnografista lähestymistapaa, joka on omaelämäkerrallinen tut- kimusmenetelmä. Aineisto koostui omista kokemuksistani, jotka analysoin laadullisen aineiston menetelmin (Kallinen & Kinnunen 2021). Autoetnografia yhdisti henkilökohtaiset kokemukset (auto) ja kulttuurisen ymmärryksen (etno) analyysin (graphy) kautta. Tämä menetelmä mahdollisti työelä- män kokemusten yhdistämisen tutkimukselliseen mielenkiintooni (Kukkurainen 2019). Päiväkirja- muotoinen toteutus mahdollisti henkilökohtaisen näkökulmani hyödyntämisen tutkimuksessa ja toi- von, että lukija löytää teksistä samaistumispintaa ja ymmärtää näkökulmani. Käytin työssä myös laadullista tutkimusmenetelmää. Tietoperustana laadullisessa tutkimusmenetelmässä käytin rum- pujensoiton oppikirjoja, Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun yhteistä hakukonetta ja in- ternetlähteitä. Tutkimuskysymykseni olivat: Miten vasemman jalan hyödyntäminen vaikuttaa soit- tajan tempon pitoon? Mitä hyötyjä koko setin koordinaation vasemman jalan mukaan tulo tuo? Mitä hyötyjä se tuo settibalanssiin, sekä soittoasentoa että dynamiikkaa ajatellen?
Opinnäytetyö koostuu päiväkirjamerkinnöistä ja kirjallisesta osuudesta, jossa avaan käyttämääni termistöä ja kerron aiheen historiasta.
Tutkimuksesta selvisi, että vasemman jalan hyödyntämisen opettelusta oli oppilaille paljon etuja. Molemmilla oppilailla tempon pitäminen ja musiikin rytminen hahmottaminen parani, ja heidän koor- dinaatiokykynsä otti lyhyessä ajassa isoja harppauksia. Samalla kiinnitettiin huomiota myös setin ergonomiaan ja settibalanssiin. Vasemman jalan käyttöä piti harjoitella, ja aina uusien ja haasta- vampien harjoitusten kohdalla tekniikkaa piti miettiä uudestaan. Vaikka soittaja pystyi aiemmin soit- tamaan annettuja komppeja vaivattomasti, vasemman jalan mukaan ottaminen vaikeutti niitä.
Opinnäytetyötäni voivat hyödyntää rumpalit ja soitonopettajat sekä muut aiheesta kiinnostuneet. Aihetta olisi hyödyllistä tutkia lisää Suomessa, sillä suomenkielistä tutkimusmateriaalia oli todella vähän saatavilla. Myös ulkomailla tehtyjä tutkimuksia oli niukasti.