Markkinointisuunnitelma Yritys X:lle
Arffman, Jonna (2024)
Arffman, Jonna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051211008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051211008
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on luoda toimiva markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Yritys X:lle hyödyllinen ja käytännöllinen markkinointisuunnitelma, jota yritys voi mahdollisesti hyödyntää omassa toiminnassaan. Yritys X on pähkinöiden ja kuivahedelmien maahantuoja sekä jälleenmyyjä, toimien pääosin ruokakauppojen ja tukkumyynnin parissa. Toimeksianto opinnäytetyölle tuli suoraan Yritys X:ltä, joka halusi kehittää markkinointitoimintaansa.
Markkinointisuunnitelman päätavoitteena oli yrityksen myynnin kasvattaminen. Suunnitelman laadinnassa pyrittiin kohdistamaan markkinointi oikein ja asettamaan seurattavissa olevia tavoitteita. Yrityksen vahvuuksia, kuten vankkaa tuotekehitystä ja laadukasta asiakaspalvelua, pyrittiin hyödyntämään oikein, samalla kun heikkouksia, kuten vanhentunutta asiakastietojärjestelmää, pyrittiin korjaamaan.
Opinnäytetyössä käytiin läpi markkinoinnin perusteita teoreettisessa osuudessa ja luotiin markkinointisuunnitelma käytännön osuudessa. Toimeksiantajan rajalliset resurssit asettivat omat haasteensa suunnitelman toteuttamiselle, mutta lopputuloksena saavutettiin käytännöllinen ja toimiva kokonaisuus, jota Yritys X voi hyödyntää liiketoimintansa kehittämisessä.
Päätuloksena tekijä ymmärsi tiedonkeruujärjestelmien merkityksen markkinoinnissa ja korosti asiakaslähtöisen lähestymistavan tärkeyttä. Yritys X:n menestys tulevaisuudessa riippuu sen kyvystä hyödyntää vahvuuksiaan, korjata heikkouksiaan ja reagoida nopeasti markkinaolosuhteiden muutoksiin.
Markkinointisuunnitelman päätavoitteena oli yrityksen myynnin kasvattaminen. Suunnitelman laadinnassa pyrittiin kohdistamaan markkinointi oikein ja asettamaan seurattavissa olevia tavoitteita. Yrityksen vahvuuksia, kuten vankkaa tuotekehitystä ja laadukasta asiakaspalvelua, pyrittiin hyödyntämään oikein, samalla kun heikkouksia, kuten vanhentunutta asiakastietojärjestelmää, pyrittiin korjaamaan.
Opinnäytetyössä käytiin läpi markkinoinnin perusteita teoreettisessa osuudessa ja luotiin markkinointisuunnitelma käytännön osuudessa. Toimeksiantajan rajalliset resurssit asettivat omat haasteensa suunnitelman toteuttamiselle, mutta lopputuloksena saavutettiin käytännöllinen ja toimiva kokonaisuus, jota Yritys X voi hyödyntää liiketoimintansa kehittämisessä.
Päätuloksena tekijä ymmärsi tiedonkeruujärjestelmien merkityksen markkinoinnissa ja korosti asiakaslähtöisen lähestymistavan tärkeyttä. Yritys X:n menestys tulevaisuudessa riippuu sen kyvystä hyödyntää vahvuuksiaan, korjata heikkouksiaan ja reagoida nopeasti markkinaolosuhteiden muutoksiin.