Auton käyttövoimien vertailu
Akkanen, Aaro (2024)
Akkanen, Aaro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910429
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin ja vertailtiin auton käyttövoimia ja niiden soveltuvuutta eri käyttötarkoituksiin, jokaisen käyttövoiman autoilussa aiheuttamia kuluja sekä muita käyttötarkoitukseen soveltuvan auton valintaan vaikuttavia tekijöitä.
Insinöörityö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tietoa työtä varten on kerätty usealta alan toimijalta puhelimitse, sähköpostilla ja verkkosivustoilta. Työssä keskityttiin pääasiassa sähkö-, bensiini-, diesel- ja hybridiautoihin.
Joitakin insinöörityössä esitettyjä kuluja vertailtiin Volkswagenin valmistamien automallien välillä. Kustannusvertailun esimerkkiajoneuvoiksi valittiin Volkswagen Golf GTE -lataushybridi, Volkswagen Golfin bensiini- ja dieselmoottorinen malli sekä täyssähköinen Volkswagen ID.3. Kulurakenne muodostuu huolto- ja korjauskuluista sekä polttoaineiden ja lataussähkön hinnasta. Käytönaikaisten kulujen lisäksi vertailussa huomioitiin muun muassa auton hankintahinta, ajoneuvovero, arvon aleneminen sekä vakuutus- ja katsastuskulut. Insinöörityössä otettiin huomioon myös eri käyttövoimien ympäristöystävällisyys ja tulevaisuuden linjaukset lainsäädännössä.
Autoilun kokonaiskustannusten arviointi on haastavaa, etenkin auton arvon alenemisen osalta. Insinöörityössä esitettyjä laskelmia voi pitää vain suuntaa antavina, sillä moneen työssä käsiteltyyn kustannukseen auton käyttäjälläkin on suuri vaikutus. Samaa automallia kaikilla työssä esitetyillä käyttövoimilla on myös vaikea löytää, ja yleensä sähkö-, hybridi- ja polttomoottoriautoissa on eroja varustetasoissa ja suorituskyvyssä samankin automallin välillä.
Huoltokohteiden vähäisyyden vuoksi täyssähköauton huoltokulut olivat vertailun pienimmät, kun taas lataushybridissä huoltokulut olivat vertailun suurimmat. Lataussähkö on halvempaa fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna, joten sillä ajaminen on halvempaa. Sähköautot ovat hankintahinnaltaan yleensä kuitenkin polttomoottoriautoja kalliimpia, mikä vaikuttaa kokonaiskuluihin merkittävästi.
Bensiini-, hybridi ja täyssähköautot soveltuvat käyttötarkoitukseltaan etenkin kau-punkiajoon. Dieselauto on hyvä vaihtoehto, jos kilometrejä kertyy keskivertoautoilijaa enemmän ja ajomatkat ovat yleensä pitkiä.
Insinöörityö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tietoa työtä varten on kerätty usealta alan toimijalta puhelimitse, sähköpostilla ja verkkosivustoilta. Työssä keskityttiin pääasiassa sähkö-, bensiini-, diesel- ja hybridiautoihin.
Joitakin insinöörityössä esitettyjä kuluja vertailtiin Volkswagenin valmistamien automallien välillä. Kustannusvertailun esimerkkiajoneuvoiksi valittiin Volkswagen Golf GTE -lataushybridi, Volkswagen Golfin bensiini- ja dieselmoottorinen malli sekä täyssähköinen Volkswagen ID.3. Kulurakenne muodostuu huolto- ja korjauskuluista sekä polttoaineiden ja lataussähkön hinnasta. Käytönaikaisten kulujen lisäksi vertailussa huomioitiin muun muassa auton hankintahinta, ajoneuvovero, arvon aleneminen sekä vakuutus- ja katsastuskulut. Insinöörityössä otettiin huomioon myös eri käyttövoimien ympäristöystävällisyys ja tulevaisuuden linjaukset lainsäädännössä.
Autoilun kokonaiskustannusten arviointi on haastavaa, etenkin auton arvon alenemisen osalta. Insinöörityössä esitettyjä laskelmia voi pitää vain suuntaa antavina, sillä moneen työssä käsiteltyyn kustannukseen auton käyttäjälläkin on suuri vaikutus. Samaa automallia kaikilla työssä esitetyillä käyttövoimilla on myös vaikea löytää, ja yleensä sähkö-, hybridi- ja polttomoottoriautoissa on eroja varustetasoissa ja suorituskyvyssä samankin automallin välillä.
Huoltokohteiden vähäisyyden vuoksi täyssähköauton huoltokulut olivat vertailun pienimmät, kun taas lataushybridissä huoltokulut olivat vertailun suurimmat. Lataussähkö on halvempaa fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna, joten sillä ajaminen on halvempaa. Sähköautot ovat hankintahinnaltaan yleensä kuitenkin polttomoottoriautoja kalliimpia, mikä vaikuttaa kokonaiskuluihin merkittävästi.
Bensiini-, hybridi ja täyssähköautot soveltuvat käyttötarkoitukseltaan etenkin kau-punkiajoon. Dieselauto on hyvä vaihtoehto, jos kilometrejä kertyy keskivertoautoilijaa enemmän ja ajomatkat ovat yleensä pitkiä.