Oulun kaupungin asumisneuvonnan kehittäminen : prosessin luominen sujuvammalle moniammatilliselle yhteistyölle
Matila, Tarja; Äijälä, Sanna (2024)
Matila, Tarja
Äijälä, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110877
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia moniammatillisen verkostoyhteistyön nykytilaa ja kehittämisen tarpeita Oulun kaupungin asumisneuvonnan ja muiden alueen asumisen haasteiden parissa työskentelevien verkostojen kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, millainen tarve asumisneuvonnan osaamiselle on asumisen verkostoilla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää Oulun asumisneuvonnan ja verkostojen välillä, verkostojen koordinoimisessa ja johtamisessa. Yhteistyökumppanina toimi Oulun asumisneuvonta. Aiempi tutkimus osoittaa, että asumispolitiikka on hallinnallisesti pirstaleista ja moniammatillista yhteistyötä asumisneuvonnan ja muiden keskeisten sidosryhmien kanssa tulisi kehittää.
Tutkimuksellinen vaihe toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Vastaajia oli 28. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Kehittämisvaiheessa verkostoille pidettiin kehittämistyöpaja, jossa hyödynnettiin aivoriihimenetelmää. Työpajaan osallistui 14 henkilöä. Tavoitteena oli ideoida ja suunnitella asumisneuvojien ja asumisen ongelmien parissa työskentelevien kanssa verkostoyhteistyön prosessi, jota voidaan hyödyntää verkostoyhteistyössä.
Tutkimustulokset osoittavat, että moniammatillista yhteistyötä tehdään useiden eri toimijoiden kesken. Verkostot kohtaavat työssään moninaisia asumisen haasteisiin liittyviä asioita, jotka voidaan parhaiten ratkaista moniammatillisesti. Tehty yhteistyö koettiin pääosin hyvänä, mutta tutkimuksessa nousi esille, että verkostot toimivat erillään. Palveluiden monitoimijaisen yhteistyön ongelmina kuvattiin verkostoyhteistyöhön liittyvät asiat kuten puutteellinen yhteistyön koordinointi, epäselvät työnkuvat ja roolit sekä yhteistyökumppaneiden tavoittamisen haasteet. Keskeisinä kehittämiskohteina nousi esiin verkostotyön kehittäminen ja johtaminen sekä palveluprosessiin liittyvät teemat; vaikuttavuuden arviointi sekä palvelun kehittäminen. Asumisneuvonnan palvelu koettiin laadukkaaksi ja sillä koetaan olevan tärkeä rooli asumisen haasteiden parissa työskenteleville. The purpose of this thesis was to study the current state and development needs of multiprofessional network cooperation with the City of Oulu housing counselling and other networks working with housing challenges in the area. Another purpose was to clarify the counselling competence of staff working in housing issues. The aim of this thesis was to produce information that can be utilised in coordination and management of housing counselling networks in city of Oulu. This thesis was conducted in colloboration with housing counselling of Oulu. Previous research shows that housing policy is administratively fragmented and multiprofessional cooperation with housing counselling and other key stakeholders should be developed.
The research phase was conducted as a qualitative study. Data was collected Webropol questionnaire (n= 28), using a semi-structured interview method. The data was analysed by using inductive content analysis. A development workshop utilising the brainstorming method was carried out for the professionals (n=14).The aim was to brainstorm and plan a process of network cooperation with housing counsellors and those working with housing problems, which can be utilised in network cooperation.
The results show that multidisciplinary cooperation takes place between several different actors. In their work, the networks encounter a wide range of issues related to housing challenges, which can best be solved in a multiprofessional manner. For the most part professionals the cooperation was considered good, but the study revealed that the occupational groups operate separately. Problems related to network cooperation, such as insufficient coordination of cooperation, unclear job descriptions and roles, and challenges in reaching partners, were described as problems related to multi-stakeholder cooperation. The development of network work and themes related to the service process emerged as key development targets; evaluation of effectiveness and service development. The housing counselling service was considered to be of high quality and it is considered to play an important role for those working with housing challenges.
Tutkimuksellinen vaihe toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisellä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Vastaajia oli 28. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Kehittämisvaiheessa verkostoille pidettiin kehittämistyöpaja, jossa hyödynnettiin aivoriihimenetelmää. Työpajaan osallistui 14 henkilöä. Tavoitteena oli ideoida ja suunnitella asumisneuvojien ja asumisen ongelmien parissa työskentelevien kanssa verkostoyhteistyön prosessi, jota voidaan hyödyntää verkostoyhteistyössä.
Tutkimustulokset osoittavat, että moniammatillista yhteistyötä tehdään useiden eri toimijoiden kesken. Verkostot kohtaavat työssään moninaisia asumisen haasteisiin liittyviä asioita, jotka voidaan parhaiten ratkaista moniammatillisesti. Tehty yhteistyö koettiin pääosin hyvänä, mutta tutkimuksessa nousi esille, että verkostot toimivat erillään. Palveluiden monitoimijaisen yhteistyön ongelmina kuvattiin verkostoyhteistyöhön liittyvät asiat kuten puutteellinen yhteistyön koordinointi, epäselvät työnkuvat ja roolit sekä yhteistyökumppaneiden tavoittamisen haasteet. Keskeisinä kehittämiskohteina nousi esiin verkostotyön kehittäminen ja johtaminen sekä palveluprosessiin liittyvät teemat; vaikuttavuuden arviointi sekä palvelun kehittäminen. Asumisneuvonnan palvelu koettiin laadukkaaksi ja sillä koetaan olevan tärkeä rooli asumisen haasteiden parissa työskenteleville.
The research phase was conducted as a qualitative study. Data was collected Webropol questionnaire (n= 28), using a semi-structured interview method. The data was analysed by using inductive content analysis. A development workshop utilising the brainstorming method was carried out for the professionals (n=14).The aim was to brainstorm and plan a process of network cooperation with housing counsellors and those working with housing problems, which can be utilised in network cooperation.
The results show that multidisciplinary cooperation takes place between several different actors. In their work, the networks encounter a wide range of issues related to housing challenges, which can best be solved in a multiprofessional manner. For the most part professionals the cooperation was considered good, but the study revealed that the occupational groups operate separately. Problems related to network cooperation, such as insufficient coordination of cooperation, unclear job descriptions and roles, and challenges in reaching partners, were described as problems related to multi-stakeholder cooperation. The development of network work and themes related to the service process emerged as key development targets; evaluation of effectiveness and service development. The housing counselling service was considered to be of high quality and it is considered to play an important role for those working with housing challenges.