Työmääräyksen ohjeistuksen kehittäminen
Juuso, Lauri (2024)
Juuso, Lauri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024050910444
Tiivistelmä
Insinöörityö toteutettiin Volvo Truck Center Vantaalle, ja työn aiheena oli työmääräyksen ohjeistuksen kehittäminen. Työssä keskityttiin ongelmaan, jossa laskun lähettämisen ja työn valmistumisen välinen aika on liian suuri. Laskut lähtevät asiakkaalle jopa useamman viikon jälkeen työn valmistumisesta. Suuri syy siihen on puutteelliset työmääräykset, joita työnjohtajat joutuvat korjaamaan. Työssä tavoitteena oli luoda ohjeistus, jossa käydään vaihe vaiheelta läpi, mitä ja miten työmääräyksiin kirjataan.
Työssä luotiin uudet selkeät ohjeet, joilla mekaanikot voivat kirjata oikeaoppisesti tekemänsä työvaiheet järjestelmään heti työn valmistuttua. Työ toteutettiin takuu- ja sopimuskäsittelijöiden kanssa siten, että laskut olisivat vaatimusten mukaisia sekä sisältävät kaiken tarvittavan tiedon laskutusta varten maksajasta riippumatta. Tämän pitäisi nopeuttaa laskutusta, lisätä luotettavuutta, nopeuttaa rahan kiertoa, ja sitä kautta nostattaa tuottavuutta sekä asiakastyytyväisyyttä.
Työn tuloksena syntyi ohjeistus, jota ovat hyödyntäneet jo useat kokeneet mekaanikot. Ohjeistus tehtiin PowerPoint-pohjalle. Ohjeistuksessa käydään tehtyjen töiden kirjausprosessi GDS-järjestelmään kohta kohdalta. Ohjeistuksen päätarkoituksena on tulla osaksi mekaanikon perehdytysmateriaalia. Ohjeistusta ei kuitenkaan voitu vielä käyttää uuden mekaanikon kouluttamiseen tai perehdyttämiseen, sillä ohjeistuksen valmistuttua Volvo Truck Center Vantaalle ei ole tullut aloittavia mekaanikkoja.
Työssä luotiin uudet selkeät ohjeet, joilla mekaanikot voivat kirjata oikeaoppisesti tekemänsä työvaiheet järjestelmään heti työn valmistuttua. Työ toteutettiin takuu- ja sopimuskäsittelijöiden kanssa siten, että laskut olisivat vaatimusten mukaisia sekä sisältävät kaiken tarvittavan tiedon laskutusta varten maksajasta riippumatta. Tämän pitäisi nopeuttaa laskutusta, lisätä luotettavuutta, nopeuttaa rahan kiertoa, ja sitä kautta nostattaa tuottavuutta sekä asiakastyytyväisyyttä.
Työn tuloksena syntyi ohjeistus, jota ovat hyödyntäneet jo useat kokeneet mekaanikot. Ohjeistus tehtiin PowerPoint-pohjalle. Ohjeistuksessa käydään tehtyjen töiden kirjausprosessi GDS-järjestelmään kohta kohdalta. Ohjeistuksen päätarkoituksena on tulla osaksi mekaanikon perehdytysmateriaalia. Ohjeistusta ei kuitenkaan voitu vielä käyttää uuden mekaanikon kouluttamiseen tai perehdyttämiseen, sillä ohjeistuksen valmistuttua Volvo Truck Center Vantaalle ei ole tullut aloittavia mekaanikkoja.