Asiakaslaskutuksen määrään perustuvan palkitsemistavan mahdollisuudet : Case Welado Oy
Matinlauri, Katri (2024)
Matinlauri, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051211001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051211001
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen konsulttialan organisaatio Welado Oy. Työn tavoitteena oli selvittää, voisiko asiakaslaskutuksen määrään perustuva palkitsemistapa toimia osana Weladon palkitsemisen kokonaisuutta. Asiakaslaskutuksen määrään perustuvan palkitsemistavan ydinajatuksena on, että työntekijän palkka koostuisi jostain tietystä prosentuaalisesta osuudesta hänen kuukausittaisesta asiakaslaskutuksestaan. Lisäksi tavoitteena on luoda kaavat henkilöstöhallinnon tarpeeseen, joiden avulla palkitsemistavasta voidaan tehdä jatkotutkimuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda pohja palkitsemistavan mahdollisuuden tutkimiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään palkitsemisen kokonaisuutta, mitä palkitseminen merkitsee ja mikä on sen tarkoitus sekä palkitsemisstrategiaa ja -järjestelmää. Työn toisessa teoria osassa keskitytään motivaation käsitteeseen yleisesti sekä erityisesti työmotivaatioon, arvioiden työn merkitystä sekä palkitsemisen vaikutusta motivaatioon, yleisesti motivaatio sekä työmotivaatiota, mikä on työn merkitys sekä onko palkitsemisella vaikutusta motivaatioon. Tietoperusta rakentuu ajantasaisen kirjallisuuden ja tutkimusten varaan, jotka tuovat konkreettista näyttöä tiedon tueksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka on kvalitatiivinen menetelmä. Toiminnallisen osuuden toteuttaminen aloitettiin selvittämällä Weladon henkilöstökustannukset sekä tutustumalla vastaavanlaisiin palkitsemistapoihin. Vertailukohteina käytettiin kolmea esimerkkiorganisaatiota, joiden palkitsemismalleihin Weladon lukuja vertailtiin. Vertailun lisäksi kehitettiin kaavat jatkotutkimuksia varten, joiden avulla voidaan syvällisemmin tutkia palkitsemistapaa huomioiden asiakaslaskutushinnat, työtuntien määrä ja organisaation osuus asiakaslaskutuksesta. Palkitsemismallilaskelmien lisäksi palkitsemistapaa tarkasteltiin tarkemmin sekä määriteltiin keskeisiä huomioitavia seikkoja sen kehittämisessä.
Tutkimuksesta selvisi, että palkitsemismalli voisi toimia. Sen kehittäminen vaatii kuitenkin paljon jatkotutkimuksia sekä työstämistä. Palkitsemistavassa ilmeni merkittäviä riskejä sekä organisaation että työntekijän näkökulmasta, jotka tulee huomioida sekä hallita ennen palkitsemistavan käyttöönottoa. Toisaalta mallissa on myös runsaasti myönteisiä näkökohtia ja potentiaalia toimivuuteen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään palkitsemisen kokonaisuutta, mitä palkitseminen merkitsee ja mikä on sen tarkoitus sekä palkitsemisstrategiaa ja -järjestelmää. Työn toisessa teoria osassa keskitytään motivaation käsitteeseen yleisesti sekä erityisesti työmotivaatioon, arvioiden työn merkitystä sekä palkitsemisen vaikutusta motivaatioon, yleisesti motivaatio sekä työmotivaatiota, mikä on työn merkitys sekä onko palkitsemisella vaikutusta motivaatioon. Tietoperusta rakentuu ajantasaisen kirjallisuuden ja tutkimusten varaan, jotka tuovat konkreettista näyttöä tiedon tueksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka on kvalitatiivinen menetelmä. Toiminnallisen osuuden toteuttaminen aloitettiin selvittämällä Weladon henkilöstökustannukset sekä tutustumalla vastaavanlaisiin palkitsemistapoihin. Vertailukohteina käytettiin kolmea esimerkkiorganisaatiota, joiden palkitsemismalleihin Weladon lukuja vertailtiin. Vertailun lisäksi kehitettiin kaavat jatkotutkimuksia varten, joiden avulla voidaan syvällisemmin tutkia palkitsemistapaa huomioiden asiakaslaskutushinnat, työtuntien määrä ja organisaation osuus asiakaslaskutuksesta. Palkitsemismallilaskelmien lisäksi palkitsemistapaa tarkasteltiin tarkemmin sekä määriteltiin keskeisiä huomioitavia seikkoja sen kehittämisessä.
Tutkimuksesta selvisi, että palkitsemismalli voisi toimia. Sen kehittäminen vaatii kuitenkin paljon jatkotutkimuksia sekä työstämistä. Palkitsemistavassa ilmeni merkittäviä riskejä sekä organisaation että työntekijän näkökulmasta, jotka tulee huomioida sekä hallita ennen palkitsemistavan käyttöönottoa. Toisaalta mallissa on myös runsaasti myönteisiä näkökohtia ja potentiaalia toimivuuteen.