Brändikirja yritykselle Creativ Digital Marketing Boutique
Nousiainen, Ilona (2024)
Nousiainen, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051211002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051211002
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja, Creativ Digital Marketing Boutique, on digitaaliseen markkinointiin erikoistunut markkinointitoimisto. Toukokuussa 2023 yritys teki muutoksia visuaaliseen ilmeeseensä esimerkiksi logon ja värimaailman suhteen. Uusi visuaalinen identiteetti kaipasi kehittämistä ja selkeää ohjeistusta käytännön toteutukseen. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda brändin ydinviestiä kuvaava kokonaisvaltainen visuaalinen identiteetti ja kattava brändikirja johdonmukaisen brändin ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena on digitaalinen brändikirja Creativ Digital Marketing Boutique- markkinointiyritykselle, joka sisältää selkeät ja ymmärrettävät ohjeet visuaalisten elementtien yhtenäiseen käyttöön. Brändikirja sisältää brändin ydinviestit, visuaaliset elementit, sekä ohjeita ja esimerkkejä näiden käytöstä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin aiheita, jotka tukivat brändikirjan luomista, kuten brändiä ja visuaalista identiteettiä. Tässä osuudessa havaittiin, että brändin ytimen määrittäminen on olennainen osa brändin identiteetin vahvistamista ja siten visuaalisen identiteetin rakentamista. Tutkimuksen pohjalta keskityttiin brändistrategiaan, erityisesti brändiattribuutteihin ja brändin asemointiin. Visuaalista identiteettiä käsiteltiin visuaalisten elementtien kautta. Brändikirjan luomisessa menetelmänä käytettiin luvussa Pohjolan visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessia.
Opinnäytetyön suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin tiedonkeruumenetelminä benchmarkingia, puolistrukturoitua haastattelua ja kyselyjä. Suunnitteluprosessi koostui kuudesta vaiheesta; lähtötilanteen kartoittaminen, tavoitteiden määrittäminen, konseptivaihtoehtojen suunnittelu, niiden arviointi ja kehittäminen sekä lopullisen tuotoksen luominen. Taustatutkimuksen perusteella yritykselle rakennettiin brändi-identiteetti, joka toimi pohjana visuaalisten elementtien suunnittelulle. Opinnäytetyöprosessi alkoi lokakuussa 2023 ja loppui tammikuussa 2024. Sekä toimeksiantaja että opinnäytetyöntekijä kokivat työn tavoitteet hyvin saavutetuiksi.
Opinnäytetyön lopputuloksena on digitaalinen brändikirja Creativ Digital Marketing Boutique- markkinointiyritykselle, joka sisältää selkeät ja ymmärrettävät ohjeet visuaalisten elementtien yhtenäiseen käyttöön. Brändikirja sisältää brändin ydinviestit, visuaaliset elementit, sekä ohjeita ja esimerkkejä näiden käytöstä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutkittiin aiheita, jotka tukivat brändikirjan luomista, kuten brändiä ja visuaalista identiteettiä. Tässä osuudessa havaittiin, että brändin ytimen määrittäminen on olennainen osa brändin identiteetin vahvistamista ja siten visuaalisen identiteetin rakentamista. Tutkimuksen pohjalta keskityttiin brändistrategiaan, erityisesti brändiattribuutteihin ja brändin asemointiin. Visuaalista identiteettiä käsiteltiin visuaalisten elementtien kautta. Brändikirjan luomisessa menetelmänä käytettiin luvussa Pohjolan visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessia.
Opinnäytetyön suunnitteluvaiheessa hyödynnettiin tiedonkeruumenetelminä benchmarkingia, puolistrukturoitua haastattelua ja kyselyjä. Suunnitteluprosessi koostui kuudesta vaiheesta; lähtötilanteen kartoittaminen, tavoitteiden määrittäminen, konseptivaihtoehtojen suunnittelu, niiden arviointi ja kehittäminen sekä lopullisen tuotoksen luominen. Taustatutkimuksen perusteella yritykselle rakennettiin brändi-identiteetti, joka toimi pohjana visuaalisten elementtien suunnittelulle. Opinnäytetyöprosessi alkoi lokakuussa 2023 ja loppui tammikuussa 2024. Sekä toimeksiantaja että opinnäytetyöntekijä kokivat työn tavoitteet hyvin saavutetuiksi.