Venäjän urkumusiikki eilen ja tänään
Ustjugov, Timo (2014)
Ustjugov, Timo
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519732
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelen Venäjän urkukulttuurin historiaa sen eri vaiheita. Esittelen Venäjän kuuluisampien urkujen statistiikkaa sekä tuon yleiseen tietoisuuteen niin läheisen mutta silti tuntemattoman maan kätkettyjä aarteita.
Tavoitteenani tässä opinnäytetyössä on tehdä tutuksi suomalaiselle yleisölle varsin tuntemattomaksi jäänyttä kulttuurin osa-aluetta, levittää tietoa ja tukea kansainvälistä yhteistyötä.
Opinnäytetyöni koostuu konsertista, jossa soitin eri aikakausien venäläistä urkumusiikkia sekä tästä kirjallisesta osiosta, johon yritän sisällyttää historiallisia tosiseikkoja sekä urkujen kehityksestä soittimena että urkutaiteesta, sen käytännöistä ja koulutuksesta. Tämä ei ole perusteellinen tutkimus koko Venäjän alueen pienimmistäkin urkukulttuurin yksityiskohdista, vaan työni on tarkoitettu kaikille asiasta kiinnostuneille ja etenkin oppaaksi suomalaisille kanttoreille ja urkureille, jotka ovat kiinnostuneet naapurimaan urkukulttuurista ja ehkä suunnittelevat vierailevansa siellä.
Koska suomenkielistä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja ylipäätään tietoa ei juuri ole saatavilla, jouduin hakemaan sitä pääosin venäläisistä lähteistä. Tässä raportissa keskeiseksi tietolähteeksi muodostuu neuvostoaikaisen Moskovan urkuluokan johtajan Leonid Roizmanin vuoden 1979 teos nimeltään Urut venäläisessä musiikkikulttuurissa.
Tavoitteenani tässä opinnäytetyössä on tehdä tutuksi suomalaiselle yleisölle varsin tuntemattomaksi jäänyttä kulttuurin osa-aluetta, levittää tietoa ja tukea kansainvälistä yhteistyötä.
Opinnäytetyöni koostuu konsertista, jossa soitin eri aikakausien venäläistä urkumusiikkia sekä tästä kirjallisesta osiosta, johon yritän sisällyttää historiallisia tosiseikkoja sekä urkujen kehityksestä soittimena että urkutaiteesta, sen käytännöistä ja koulutuksesta. Tämä ei ole perusteellinen tutkimus koko Venäjän alueen pienimmistäkin urkukulttuurin yksityiskohdista, vaan työni on tarkoitettu kaikille asiasta kiinnostuneille ja etenkin oppaaksi suomalaisille kanttoreille ja urkureille, jotka ovat kiinnostuneet naapurimaan urkukulttuurista ja ehkä suunnittelevat vierailevansa siellä.
Koska suomenkielistä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja ylipäätään tietoa ei juuri ole saatavilla, jouduin hakemaan sitä pääosin venäläisistä lähteistä. Tässä raportissa keskeiseksi tietolähteeksi muodostuu neuvostoaikaisen Moskovan urkuluokan johtajan Leonid Roizmanin vuoden 1979 teos nimeltään Urut venäläisessä musiikkikulttuurissa.