Käytöshäiriöisen alakouluikäisen lapsen kohtaaminen sairaanhoitajan näkökulmasta : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Honkanen, Noora; Kuusisaari, Anni (2024)
Honkanen, Noora
Kuusisaari, Anni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010685
Tiivistelmä
Käytöshäiriöllä tarkoitetaan lapsen ikä- ja kehitystasosta poikkeavaa käyttäytymistä, kuten epäsosiaalinen, uhmakas tai aggressiivinen käytös. Suomessa noin viidellä prosentilla lapsista ja nuorista esiintyy käytöshäiriöitä. Käytöshäiriö voi aiheuttaa lapsen sosiaalisen toimintakyvyn laskua ja heikentää vuorovaikutustaitoja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelemme uhmakkuushäiriötä, aggressiivisuutta ja epäsosiaalista käytöshäiriötä.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata käytöshäiriöisen alakouluikäisen lapsen kohtaamista sairaanhoitajan näkökulmasta. Tavoitteena on luoda kattava kirjallisuuskatsaus aiheesta hoitotyön ammattilaisten, opiskelijoiden ja aiheesta kiinnostuneiden osaamisen tueksi.
Toteutimme opinnäytetyömme kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistot keräsimme systemaattisen tiedonhaun avulla. Hakulöydökset rajasimme mukaanottokriteerien perusteella. Aineisto koostui 13 tutkimusartikkelista, joista yhdeksän oli suomenkielisiä ja neljä englannin-kielisiä. Analysoimme aineiston induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tulokset syntyivät ala-, ylä- sekä pääluokkien kautta. Pääluokat (n = 7) ovat: potilaan koko-naisvaltainen kohtaaminen, lapsen toimintakyvyn haasteiden huomioiminen, sairaanhoitajan työkokemuksen merkitys kohtaamisessa, sairaanhoitajan koulutuksen merkitys kohtaamisessa, käytöshäiriöisen lapsen yksilöllinen ja perhekeskeinen hoito, lapsuuden käytöshäiriöiden yhteys tuen tarpeeseen aikuisuudessa ja sairaanhoitajan työn haasteet käytöshäiriöisen lapsen kohtaamisessa.
Opinnäytetyömme keskeisimmät tulokset osoittavat, että käytöshäiriöisen lapsen kohtaaminen vaatii sairaanhoitajalta osaamista, kokemusta ja hoidon yksilöllistämistä. Käytöshäiriöisen lapsen kohtaamisessa tulee ottaa huomioon lapsen toimintakyvyn haasteet, yksilöllinen hoito ja tuen tarve. Lisäksi tulosten mukaan kohtaamiseen vaikuttaa myös sairaanhoitajan ajan, resurssien ja osaamisen puute. Onnistunut kohtaaminen käytöshäiriöisen alakouluikäisen lapsen kanssa tarkoittaa potilaan kuuntelemista, yksilöllistä huomioimista ja ymmärtämistä.
Opinnäytetyömme johtopäätöksenä voimme todeta, että terveydenhuollon organisaatioiden tulisi kohdentaa resurssien käyttöä sairaanhoitajan osaamista ja pätevyyttä edistäviin koulutuksiin. Lisäksi sairaanhoitajan työn tueksi tarvitaan selkeitä ohjeita ja menetelmiä, kuinka kohdata käytöshäiriöinen lapsi.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata käytöshäiriöisen alakouluikäisen lapsen kohtaamista sairaanhoitajan näkökulmasta. Tavoitteena on luoda kattava kirjallisuuskatsaus aiheesta hoitotyön ammattilaisten, opiskelijoiden ja aiheesta kiinnostuneiden osaamisen tueksi.
Toteutimme opinnäytetyömme kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistot keräsimme systemaattisen tiedonhaun avulla. Hakulöydökset rajasimme mukaanottokriteerien perusteella. Aineisto koostui 13 tutkimusartikkelista, joista yhdeksän oli suomenkielisiä ja neljä englannin-kielisiä. Analysoimme aineiston induktiivista eli aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tulokset syntyivät ala-, ylä- sekä pääluokkien kautta. Pääluokat (n = 7) ovat: potilaan koko-naisvaltainen kohtaaminen, lapsen toimintakyvyn haasteiden huomioiminen, sairaanhoitajan työkokemuksen merkitys kohtaamisessa, sairaanhoitajan koulutuksen merkitys kohtaamisessa, käytöshäiriöisen lapsen yksilöllinen ja perhekeskeinen hoito, lapsuuden käytöshäiriöiden yhteys tuen tarpeeseen aikuisuudessa ja sairaanhoitajan työn haasteet käytöshäiriöisen lapsen kohtaamisessa.
Opinnäytetyömme keskeisimmät tulokset osoittavat, että käytöshäiriöisen lapsen kohtaaminen vaatii sairaanhoitajalta osaamista, kokemusta ja hoidon yksilöllistämistä. Käytöshäiriöisen lapsen kohtaamisessa tulee ottaa huomioon lapsen toimintakyvyn haasteet, yksilöllinen hoito ja tuen tarve. Lisäksi tulosten mukaan kohtaamiseen vaikuttaa myös sairaanhoitajan ajan, resurssien ja osaamisen puute. Onnistunut kohtaaminen käytöshäiriöisen alakouluikäisen lapsen kanssa tarkoittaa potilaan kuuntelemista, yksilöllistä huomioimista ja ymmärtämistä.
Opinnäytetyömme johtopäätöksenä voimme todeta, että terveydenhuollon organisaatioiden tulisi kohdentaa resurssien käyttöä sairaanhoitajan osaamista ja pätevyyttä edistäviin koulutuksiin. Lisäksi sairaanhoitajan työn tueksi tarvitaan selkeitä ohjeita ja menetelmiä, kuinka kohdata käytöshäiriöinen lapsi.