M300-junakaluston R-huoltoon sisältyvien venttiilien huoltotarpeen tarkastelu standardin ISO EN 17023-2019 mukaan
Lay, Chi-Fai (2024)
Lay, Chi-Fai
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010786
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteelle M300-metrojunien R-huollon venttiilien huoltotarve. Venttiilien kunto voi olla käyttöikään verrattuna vielä hyvä ja niiden käyttöä voidaan mahdollisesti pidentää. Työ on osa M300-sarjan R-huollon suunnittelun kokonaisuutta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin venttiilien kuntoa manuaalisesti ja arvioitiin todellinen kunto visuaalisesti apuna käyttäen erilaisia taulukoita, dokumentaatioita ja kunnossapitoyksikön asiantuntijuutta. Lopputuloksia verrattiin kuinka paljon lisäarvoa R-huollon venttiilien käyttöiän pidentämisestä oikeasti tuo vai tuovatko ne ylipäätänsä.
Selvityksen tuloksena todettiin, että kahden vuoden käyttöiän pidentämisellä saadaan paras hyöty. Venttiilien vikaantumisen mahdollisuus on suhteellisen pieni pidennetyllä ajanjaksolla ja metrokaluston keskimääräinen elinkaari on 40 vuotta, jolloin kahden vuoden pidennyksellä voidaan varmistaa kaluston toimivuus 40 vuoden jälkeen ajanjaksolle, jolloin tulisi korvaavaa kalustoa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin venttiilien kuntoa manuaalisesti ja arvioitiin todellinen kunto visuaalisesti apuna käyttäen erilaisia taulukoita, dokumentaatioita ja kunnossapitoyksikön asiantuntijuutta. Lopputuloksia verrattiin kuinka paljon lisäarvoa R-huollon venttiilien käyttöiän pidentämisestä oikeasti tuo vai tuovatko ne ylipäätänsä.
Selvityksen tuloksena todettiin, että kahden vuoden käyttöiän pidentämisellä saadaan paras hyöty. Venttiilien vikaantumisen mahdollisuus on suhteellisen pieni pidennetyllä ajanjaksolla ja metrokaluston keskimääräinen elinkaari on 40 vuotta, jolloin kahden vuoden pidennyksellä voidaan varmistaa kaluston toimivuus 40 vuoden jälkeen ajanjaksolle, jolloin tulisi korvaavaa kalustoa.