Kromatiikka pop/rock-kitarasooloissa
Nygren, Joonas (2024)
Nygren, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051010856
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kromatiikkaa pop/rock-kitarasooloissa. Monella soittajalla tulee sooloa soittaessaan jossain vaiheessa mieleen kysymys ”mitä muuta tähän voisi soittaa”. Usein tähän kysymykseen toivotaan vastausta, joka antaisi soittoon jotain erilaista ja uutta sävyä tutun korvaa vähiten häiritsevän asteikon lisäksi. Kromaattiset äänet ovat yksi keino lisäsävyjen ja jännitteen luomiseen, kun niille on tarvetta.
Opinnäytetyössäni tarkastelen Randy Rhoadsin, Steve Lukatherin, Steve Morsen, John Sykesin ja Andy Woodin sooloissa kromatiikan käyttöä. Esimerkit ovat levytetyistä kappaleista ja keskittyvät niihin kohtiin, joissa esiintyy jokin kromaattinen ilmiö. Lisäksi työssäni on tiivistelmä Andy Woodin opetusvideosta.
Tuloksena on kolme erilaista keinoa, joita tutkimani kitaristit käyttävät kromaattisissa linjoissa kitarasooloissaan. Nämä kolme keinoa ovat sekvenssin tai motiivin siirtäminen kromaattisesti, kromaattiset lähestymiskuviot ja kromaattisten sävelten lisääminen asteikkoon. Tuloksiin luokitelluilla tavoilla lukija voi itse muodostaa kromaattisia linjoja omiin kitarasooloihinsa.
Työni tavoite on antaa lukijalle lisää ideoita, joilla tuoda uusia sävyjä omaan soittoonsa kromatiikan keinoin. Tutkimuksessani olevat esimerkit ovat myös hyvää oppimateriaalia opetustyöhön. Oppilaalla on hyvä olla kitaransoitossa tietämystä asteikoista ja soinnuista ennen kuin hän tutustuu esittelemääni materiaaliin. Lukija voi syventyä lisää aiheeseen tutkimalla esittelemiäni soittajia tarkemmin tai tutustumalla oppikirjoihin, joita työssäni hyödynnän.
Opinnäytetyössäni tarkastelen Randy Rhoadsin, Steve Lukatherin, Steve Morsen, John Sykesin ja Andy Woodin sooloissa kromatiikan käyttöä. Esimerkit ovat levytetyistä kappaleista ja keskittyvät niihin kohtiin, joissa esiintyy jokin kromaattinen ilmiö. Lisäksi työssäni on tiivistelmä Andy Woodin opetusvideosta.
Tuloksena on kolme erilaista keinoa, joita tutkimani kitaristit käyttävät kromaattisissa linjoissa kitarasooloissaan. Nämä kolme keinoa ovat sekvenssin tai motiivin siirtäminen kromaattisesti, kromaattiset lähestymiskuviot ja kromaattisten sävelten lisääminen asteikkoon. Tuloksiin luokitelluilla tavoilla lukija voi itse muodostaa kromaattisia linjoja omiin kitarasooloihinsa.
Työni tavoite on antaa lukijalle lisää ideoita, joilla tuoda uusia sävyjä omaan soittoonsa kromatiikan keinoin. Tutkimuksessani olevat esimerkit ovat myös hyvää oppimateriaalia opetustyöhön. Oppilaalla on hyvä olla kitaransoitossa tietämystä asteikoista ja soinnuista ennen kuin hän tutustuu esittelemääni materiaaliin. Lukija voi syventyä lisää aiheeseen tutkimalla esittelemiäni soittajia tarkemmin tai tutustumalla oppikirjoihin, joita työssäni hyödynnän.