Vertaistukeen perustuva ryhmämuotoinen kuntoutus vanhempien hyvinvoinnin vahvistamiseksi
Nurmi, Ulla-Maija (2024)
Nurmi, Ulla-Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051110908
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää vanhempien vertaistukeen perustuvaa ryhmämuotoista kuntoutusta vanhempien hyvinvoinnin vahvistamiseksi. Työn toimintaympäristönä oli Helsingin kaupungin koululaisten toimintaterapiapalvelut.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla ja aineisto kerättiin laadullisin menetelmin kahdessa aineistonkeruun vaiheessa. Aineistonkeruumenetelmänä oli yhteiskehittely vanhempien ja ammattilaisten kesken Learning cafe- menetelmällä. Tiedontuottajina ja kehittäjinä työhön osallistui asiakkaana olleiden, lievistä tarkkaavuuden ja toiminnanohjailun pulmista kärsivien lasten vanhempia sekä koululaisten toimintaterapiapalvelun toimintaterapeutteja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Työn lähtökohtana oli Helsingin kaupungin koululaisten toimintaterapiassa havaittu tarve vanhempien ryhmämuotoisen kuntoutuksen kehittämiselle.
Tulosten mukaan vanhempien hyvinvoinnin vahvistamisen kolme keskeisintä tekijää ovat: turvallinen tila, tuki ja tiedon lisääminen arkeen sekä voimaannuttava vuorovaikutus. Turvallinen ja luottamuksellinen ympäristö tarjoaa ryhmän ajaksi lastenhoidon ja mahdollistaa molempien vanhempien osallistumista ryhmään. Ohjaajan tai asiantuntijan alustamat, teemoitetut ryhmäkerrat ja säännölliset lähitapaamiset luovat selkeän struktuurin. Vuorovaikutus samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien vanhempien kanssa tarjoaa kuulluksi tulemisen kokemuksia ja antaa toivoa. Tiedon lisääminen vanhemmille sekä suhteessa lapsen kasvuympäristöihin tukevat vanhemmuutta sekä vanhempien osallistumista lapsen kuntoutukseen. Erilaisten perhetilanteiden sekä monikulttuurisuuden huomiointi palvelua suunnitellessa tukee vanhempien hyvinvointia. Palveluiden suunnittelu arjen sujuvuutta ja perheiden ajankäyttöä tukevalla tavalla vastaa vanhempien hyvinvoinnin kokemukseen. Nämä tekijät huomioiden voidaan suunnitella perheiden tarpeisiin vastaavaa vertaistukeen perustuvaa ryhmämuotoista kuntoutusta.
Työn tuotoksena muodostettu kuvaus vertaistukeen perustuvasta ryhmämuotoisesta kuntoutuksesta on hyödynnettävissä vanhemmille sekä perheille suunnattuja ryhmämuotoisia palveluita suunnitellessa. Tulosten luoma kuvaus antaa selkeitä rakenteita, jotka tukevat vanhempien hyvinvointia ja mahdollistavat palveluihin osallistumista ja tuen saamista. Perheille ja vanhemmille suunnattujen palvelujen perhekeskeinen suunnittelu, koko perheen tarpeet huomioiden, tukee vanhempien sekä perheiden hyvinvointia.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksellisella lähestymistavalla ja aineisto kerättiin laadullisin menetelmin kahdessa aineistonkeruun vaiheessa. Aineistonkeruumenetelmänä oli yhteiskehittely vanhempien ja ammattilaisten kesken Learning cafe- menetelmällä. Tiedontuottajina ja kehittäjinä työhön osallistui asiakkaana olleiden, lievistä tarkkaavuuden ja toiminnanohjailun pulmista kärsivien lasten vanhempia sekä koululaisten toimintaterapiapalvelun toimintaterapeutteja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Työn lähtökohtana oli Helsingin kaupungin koululaisten toimintaterapiassa havaittu tarve vanhempien ryhmämuotoisen kuntoutuksen kehittämiselle.
Tulosten mukaan vanhempien hyvinvoinnin vahvistamisen kolme keskeisintä tekijää ovat: turvallinen tila, tuki ja tiedon lisääminen arkeen sekä voimaannuttava vuorovaikutus. Turvallinen ja luottamuksellinen ympäristö tarjoaa ryhmän ajaksi lastenhoidon ja mahdollistaa molempien vanhempien osallistumista ryhmään. Ohjaajan tai asiantuntijan alustamat, teemoitetut ryhmäkerrat ja säännölliset lähitapaamiset luovat selkeän struktuurin. Vuorovaikutus samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien vanhempien kanssa tarjoaa kuulluksi tulemisen kokemuksia ja antaa toivoa. Tiedon lisääminen vanhemmille sekä suhteessa lapsen kasvuympäristöihin tukevat vanhemmuutta sekä vanhempien osallistumista lapsen kuntoutukseen. Erilaisten perhetilanteiden sekä monikulttuurisuuden huomiointi palvelua suunnitellessa tukee vanhempien hyvinvointia. Palveluiden suunnittelu arjen sujuvuutta ja perheiden ajankäyttöä tukevalla tavalla vastaa vanhempien hyvinvoinnin kokemukseen. Nämä tekijät huomioiden voidaan suunnitella perheiden tarpeisiin vastaavaa vertaistukeen perustuvaa ryhmämuotoista kuntoutusta.
Työn tuotoksena muodostettu kuvaus vertaistukeen perustuvasta ryhmämuotoisesta kuntoutuksesta on hyödynnettävissä vanhemmille sekä perheille suunnattuja ryhmämuotoisia palveluita suunnitellessa. Tulosten luoma kuvaus antaa selkeitä rakenteita, jotka tukevat vanhempien hyvinvointia ja mahdollistavat palveluihin osallistumista ja tuen saamista. Perheille ja vanhemmille suunnattujen palvelujen perhekeskeinen suunnittelu, koko perheen tarpeet huomioiden, tukee vanhempien sekä perheiden hyvinvointia.