Online-pelaamisen vaikutukset nuorten aikuisten mielenterveyteen korona-aikana
Kallio, Meri; Tuunainen, Katri (2024)
Kallio, Meri
Tuunainen, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311202
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia online-pelaamisen vaikutuksia nuorten aikuisten mielenterveyteen koronapandemian aiheuttaman eristäytymisen aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla Webropol-kyselyllä. Lokakuussa 2023 linkki Webropol-kyselyyn avattiin ja jaettiin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden intrassa, ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan nettisivulla sekä kyselyn QR-koodille luotiin fyysinen posteri, joka oli näkyvillä kahdella kampuksella. Vastausaikaa kyselyyn oli kaksi viikkoa. Kyselyssä oli yhteensä yhdeksän kysymystä, joista kolme oli taustatietoa kartoittavia valintakysymyksiä ja kuusi avointa laadullista kysymystä. Tulokset analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Kyselyyn vastasi 38 ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli kokenut yhteisöllisen pelaamisen vaikuttaneen positiivisesti heidän mielenterveyteensä korona-aikana. Pelaamisen koettiin olleen suuri mielenterveyttä tukeva tekijä. Online-pelaamisen koettiin luoneen yhteisöllisyyden tunnetta ja se oli tärkeä sosialisoitumisen kanava koronaeristysten aikana. Tärkeiksi mielenterveyttä tukeviksi tekijöiksi mainittiin sosiaalinen kanssakäyminen ja viihde. Korona-aikana pelaaminen koettiin rentouttavana ajanvietteenä ja mahdollisuutena paeta ajatuksissa stressiä. Pelaaminen koettiin pääosin stressiä lievittävänä tekijänä, mutta vastauksista kävi myös ilmi, että pelaaminen koukutti ja vei aikaa muilta tärkeiltä asioilta ja tästä saattoi aiheutua lisää stressiä. Osalla vastaajista online-pelaaminen vaikutti uneen ja nukkumiseen negatiivisesti, koska pelaamiseen oli helppo jäädä jumiin, mikä myöhästytti heidän unirytmiään.
Opinnäytetyön tutkimustulokset viittaavat siihen, että online-pelaamisella voi olla merkittävä rooli nuorten aikuisten mielenterveyden tukemisessa poikkeusaikoina. Jatkotutkimusaiheet voisivat keskittyä tarkemmin terveydenhuollon ammattilaisten asenteisiin poikkeusaikoina lisääntynyttä pelaamista kohtaan sekä keinoihin tarjota tukea pelaamisen ja terveellisten elämäntapojen yhdistämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla Webropol-kyselyllä. Lokakuussa 2023 linkki Webropol-kyselyyn avattiin ja jaettiin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden intrassa, ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan nettisivulla sekä kyselyn QR-koodille luotiin fyysinen posteri, joka oli näkyvillä kahdella kampuksella. Vastausaikaa kyselyyn oli kaksi viikkoa. Kyselyssä oli yhteensä yhdeksän kysymystä, joista kolme oli taustatietoa kartoittavia valintakysymyksiä ja kuusi avointa laadullista kysymystä. Tulokset analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Kyselyyn vastasi 38 ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Suurin osa kyselyyn vastanneista oli kokenut yhteisöllisen pelaamisen vaikuttaneen positiivisesti heidän mielenterveyteensä korona-aikana. Pelaamisen koettiin olleen suuri mielenterveyttä tukeva tekijä. Online-pelaamisen koettiin luoneen yhteisöllisyyden tunnetta ja se oli tärkeä sosialisoitumisen kanava koronaeristysten aikana. Tärkeiksi mielenterveyttä tukeviksi tekijöiksi mainittiin sosiaalinen kanssakäyminen ja viihde. Korona-aikana pelaaminen koettiin rentouttavana ajanvietteenä ja mahdollisuutena paeta ajatuksissa stressiä. Pelaaminen koettiin pääosin stressiä lievittävänä tekijänä, mutta vastauksista kävi myös ilmi, että pelaaminen koukutti ja vei aikaa muilta tärkeiltä asioilta ja tästä saattoi aiheutua lisää stressiä. Osalla vastaajista online-pelaaminen vaikutti uneen ja nukkumiseen negatiivisesti, koska pelaamiseen oli helppo jäädä jumiin, mikä myöhästytti heidän unirytmiään.
Opinnäytetyön tutkimustulokset viittaavat siihen, että online-pelaamisella voi olla merkittävä rooli nuorten aikuisten mielenterveyden tukemisessa poikkeusaikoina. Jatkotutkimusaiheet voisivat keskittyä tarkemmin terveydenhuollon ammattilaisten asenteisiin poikkeusaikoina lisääntynyttä pelaamista kohtaan sekä keinoihin tarjota tukea pelaamisen ja terveellisten elämäntapojen yhdistämisessä.