Terveydenhoitajien digiosaaminen
Huttu, Tiina (2024)
Huttu, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311264
Tiivistelmä
Terveydenhoitoalan vauhdikas digitalisoituminen asettaa terveydenhoitajatyölle uusia osaamisvaatimuksia, joihin terveydenhoitajien on sopeuduttava. Niistä erityisesti digiosaaminen vaatii laaja-alaisia perustietoja- ja taitoja sekä jatkuvaa kehittymistä. Vaikka terveydenhoitajien digiosaamista pidetään pääasiassa hyvänä, on siinä myös nähtävissä osaamisvajeita.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata terveydenhoitajien digiosaamista ja tavoitteena oli tuottaa tietoa terveydenhoitajien digiosaamistarpeista. Tavoitteena oli, että tuotettua tietoa voitaisiin hyödyntää terveydenhoitajien digiosaamisen kehittämiseksi työympäristöissä, jotta digitalisaation tuomiin vaatimuksiin voidaan vastata.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineistojen haku tehtiin huhtikuussa 2024. Haku suoritettiin käyttämällä tietokantoja; Medic, Ebsco (CINAHL ja MEDLINE) sekä Oula-Finnan kotimaiset artikkelit. Systemaattista tiedonhakua täydennettiin manuaalisella haulla, joka tehtiin Oula-Finnan kansainvälisestä e-aineistosta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljä tieteellistä tutkimusta, joista yksi oli suomenkielinen ja kolme englanninkielistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksina esille nousi kolme laajempaa teemaa, jotka ovat asiakastyöosaaminen, digitaalisten toimintojen hallintataidot ja asenteet osana digiosaamista. Tärkeimpinä kompetensseina nähdään vuorovaikutustaidot, eettinen osaaminen, myönteinen asenne ja motivaatio. Tulokset osoittivat, että terveydenhoitajat tarvitsevat työssään laajaa ja monipuolista digiosaamista sekä taitoa käyttää digitaalisia menetelmiä ja työkaluja yhdessä perinteisten menetelmien kanssa. Jatkokehitysideana olisi esimerkiksi tutkimus terveydenhoitajien digiosaamisen kehittämismenetelmistä tai digitaalisten kuilujen kaventamisesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata terveydenhoitajien digiosaamista ja tavoitteena oli tuottaa tietoa terveydenhoitajien digiosaamistarpeista. Tavoitteena oli, että tuotettua tietoa voitaisiin hyödyntää terveydenhoitajien digiosaamisen kehittämiseksi työympäristöissä, jotta digitalisaation tuomiin vaatimuksiin voidaan vastata.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen aineistojen haku tehtiin huhtikuussa 2024. Haku suoritettiin käyttämällä tietokantoja; Medic, Ebsco (CINAHL ja MEDLINE) sekä Oula-Finnan kotimaiset artikkelit. Systemaattista tiedonhakua täydennettiin manuaalisella haulla, joka tehtiin Oula-Finnan kansainvälisestä e-aineistosta. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljä tieteellistä tutkimusta, joista yksi oli suomenkielinen ja kolme englanninkielistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tuloksina esille nousi kolme laajempaa teemaa, jotka ovat asiakastyöosaaminen, digitaalisten toimintojen hallintataidot ja asenteet osana digiosaamista. Tärkeimpinä kompetensseina nähdään vuorovaikutustaidot, eettinen osaaminen, myönteinen asenne ja motivaatio. Tulokset osoittivat, että terveydenhoitajat tarvitsevat työssään laajaa ja monipuolista digiosaamista sekä taitoa käyttää digitaalisia menetelmiä ja työkaluja yhdessä perinteisten menetelmien kanssa. Jatkokehitysideana olisi esimerkiksi tutkimus terveydenhoitajien digiosaamisen kehittämismenetelmistä tai digitaalisten kuilujen kaventamisesta.