GDPR markkinoinnissa
Manninen, Maarit; Säkkinen, Miia (2024)
Lataukset:
Manninen, Maarit
Säkkinen, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311417
Tiivistelmä
GDPR (General Data Protection Regulation) eli Euroopan Unionin yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa jokaisen asiakastietoja käsittelevän organisaation toimintaan EU-alueella. GDPR on asettanut erilaisia vaatimuksia organisaatiolle muun muassa henkilötietojen tallentamisen ja käsittelyn suhteen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua yleiseen tietosuoja-asetukseen ja sen tuomiin vaikutuksiin markkinoinnissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden tutkinto-ohjelman markkinoinnin ja myynnin osaamispolku.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. EU:n yleinen tietosuoja-asetus on aiheena hyvin ajankohtainen. GDPR on paljon käsitelty aihe niin kirjallisuudessa kuin erilaisissa verkkolähteissäkin. Tavoitteena työssä oli yhdistellä erilaisia ajankohtaisia lähteitä ja koota kattava katsaus GDPR:n vaikutuksista.
Kirjallisuuskatsauksen avulla pyrittiin vastaamaan kysymyksiin: miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa markkinointiin ja mitä tulee huomioida henkilötietoja käsiteltäessä. Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee lainsäädäntöä ja toinen suostumusmarkkinointia.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta laadittiin muistilista, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi lisämateriaalina markkinoinnin kurssilla. Muistilistaan on koottu tietosuoja-asetuksesta huomioitavat keskeisimmät asiat markkinoijan näkökulmasta. Näitä ovat henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuus, tietojen minimointi ja niiden päivittäminen, suostumus markkinointiin, osoitusvelvollisuus, rekisteröidyn oikeuksien huomioiminen sekä oman ja organisaation osaamisen ajantasaisuus. Laadittu
muistilista löytyy opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua yleiseen tietosuoja-asetukseen ja sen tuomiin vaikutuksiin markkinoinnissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden tutkinto-ohjelman markkinoinnin ja myynnin osaamispolku.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. EU:n yleinen tietosuoja-asetus on aiheena hyvin ajankohtainen. GDPR on paljon käsitelty aihe niin kirjallisuudessa kuin erilaisissa verkkolähteissäkin. Tavoitteena työssä oli yhdistellä erilaisia ajankohtaisia lähteitä ja koota kattava katsaus GDPR:n vaikutuksista.
Kirjallisuuskatsauksen avulla pyrittiin vastaamaan kysymyksiin: miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa markkinointiin ja mitä tulee huomioida henkilötietoja käsiteltäessä. Työn teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee lainsäädäntöä ja toinen suostumusmarkkinointia.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta laadittiin muistilista, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi lisämateriaalina markkinoinnin kurssilla. Muistilistaan on koottu tietosuoja-asetuksesta huomioitavat keskeisimmät asiat markkinoijan näkökulmasta. Näitä ovat henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuus, tietojen minimointi ja niiden päivittäminen, suostumus markkinointiin, osoitusvelvollisuus, rekisteröidyn oikeuksien huomioiminen sekä oman ja organisaation osaamisen ajantasaisuus. Laadittu
muistilista löytyy opinnäytetyön liitteenä.