Taidenäyttelyn suunnittelu ja markkinointi : Hiljaiset katseet, metalli- ja puutaide by Akseli
Määttä, Niina (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411522
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja markkinoitiin taidenäyttely. Tutkimus suoritettiin yhteistyössä Riveria Joensuun toimipisteessä opiskelevan artesaaniopiskelijan kanssa. Kulttuuri on tärkeä osa ihmisten elämää ja yhteiskuntaa. Suomen kulttuurialan tila on haasteellinen suunniteltujen taloudellisten leikkausten vuoksi. Taidenäyttelyn markkinointi on tärkeää kulttuurialan tilanteen vuoksi. Liiketalouden osaaminen oli suuressa merkityksessä taidenäyttelyn markkinoinnissa. Opinnäytetyössä yhdistetään taiteen ja liiketalouden näkökulmat.
Käytännön toimintana näyttelyn järjestämisessä keskityttiin näyttelyn markkinointiin ja näyttelyn toteutukseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laajasti kirjallisuutta ja verkkolähteitä, jotka tarjosivat monipuolista tietoa tapahtumien markkinoinnista, suunnittelusta ja toteutuksesta.
Vaikka työssä toteutettiin joitakin tutkimuksellisia vaiheita, kuten kävijäpalautteen kerääminen, painopiste oli enemmän käytännön toiminnan kuvauksessa ja arvioinnissa kuin tieteellisessä tutkimuksessa tai analyysissä. Opinnäytetyö koostui kahdesta pääosasta: kirjallisesta osasta, jossa käsiteltiin tapahtuman markkinointia ja strategioita, sekä toiminnallisesta osasta, jossa keskityttiin taidenäyttelyn suunnitteluun ja toteuttamiseen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin asiakirja- ja kirjallisuusanalyysiä sekä osallistuvaa havainnointia.
Opinnäytetyössä tunnistettiin kehityskohteita, kuten markkinointistrategian ajoituksen tarkastelu ja vieraskirjan aktiivisempi hyödyntäminen. Tulokset voivat hyödyttää muita taidealan ammattilaisia ja tapahtumajärjestäjiä liiketalouden periaatteiden yhdistämisessä taideprojekteihin
Käytännön toimintana näyttelyn järjestämisessä keskityttiin näyttelyn markkinointiin ja näyttelyn toteutukseen. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laajasti kirjallisuutta ja verkkolähteitä, jotka tarjosivat monipuolista tietoa tapahtumien markkinoinnista, suunnittelusta ja toteutuksesta.
Vaikka työssä toteutettiin joitakin tutkimuksellisia vaiheita, kuten kävijäpalautteen kerääminen, painopiste oli enemmän käytännön toiminnan kuvauksessa ja arvioinnissa kuin tieteellisessä tutkimuksessa tai analyysissä. Opinnäytetyö koostui kahdesta pääosasta: kirjallisesta osasta, jossa käsiteltiin tapahtuman markkinointia ja strategioita, sekä toiminnallisesta osasta, jossa keskityttiin taidenäyttelyn suunnitteluun ja toteuttamiseen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin asiakirja- ja kirjallisuusanalyysiä sekä osallistuvaa havainnointia.
Opinnäytetyössä tunnistettiin kehityskohteita, kuten markkinointistrategian ajoituksen tarkastelu ja vieraskirjan aktiivisempi hyödyntäminen. Tulokset voivat hyödyttää muita taidealan ammattilaisia ja tapahtumajärjestäjiä liiketalouden periaatteiden yhdistämisessä taideprojekteihin