Seosrehuruokinta. Opetusmateriaalia maatalousalan ammatilliseen koulutukseen.
Ahtonen, Anni (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411536
Tiivistelmä
Suomessa lypsykarjan ruokinta perustuu nurmisäilörehuun. Säilörehua täydennetään ruokittavan eläinryhmän
tarpeita vastaavaksi erilaisilla väkirehuilla. Tilakokojen kasvaessa yhä useampi lypsykarjatila valitsee ruokintamenetelmäksi seosrehuruokinnan. Sen onnistunut toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua, hyvälaatuiset
rehukomponentit sekä perustiedot seoksen valmistamisesta ja mahdollisista ruokinnallisista riskikohdista. Huolellinen ruokinnan seuranta ja nopea muutoksiin reagointi edistävät eläinterveyttä ja parantavat ruokinnan
rehuhyötysuhdetta.
Maatalousalan oppilaitoksissa opiskelevien tulevaisuuden ammattilaisten osaamisen tulee vastata työelämän
muuttuviin tarpeisiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laadukasta opetusmateriaalia maatalousalan ammatilliseen koulutukseen. Materiaali tehtiin käytettäväksi verkko-opetuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana
toimi Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria.
Opinnäytetyössä tehtiin opetusmateriaalia PowerPointia hyödyntäen Workseed-oppimisympäristöön. Ensimmäinen materiaali käsitteli seosrehuruokinnan perusasioita, erilaisia rehukomponentteja, seoksen valmistusta
ja rehuhygieniaa. Toinen diasarja käsitteli ruokinnan onnistumisen seurantaa, lehmähavaintoja sekä ruokinnan vaikutusta maidon koostumukseen. Aiheeseen liittyvää kuvamateriaalia kerättiin tilavierailuilta.
Opetusmateriaali luotiin selkeäksi ja erityisopiskelijoidenkin tarpeita vastaavaksi käyttäen runsaasti kuvia ja
selkeitä taulukoita. Materiaalia ei käytetty vielä keväällä 2024 opetustarkoituksessa, joten käyttäjiltä ei saatu
palautetta. Toimeksiantajan on tulevaisuudessa mahdollista helposti muokata dioja tarpeitaan vastaavaksi.
Aihe rajattiin tiiviisti koskemaan vain pientä osaa seosrehuruokinnan onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Materiaalia voi kehittää lisäämällä tehokkuuteen ja työnkäyttöön liittyviä asioita, talouslaskelmia ja pitkän aikavälin ruokintahavaintoja, kuten erilaisten sairauksien esiintymistä karjassa.
tarpeita vastaavaksi erilaisilla väkirehuilla. Tilakokojen kasvaessa yhä useampi lypsykarjatila valitsee ruokintamenetelmäksi seosrehuruokinnan. Sen onnistunut toteuttaminen vaatii huolellista suunnittelua, hyvälaatuiset
rehukomponentit sekä perustiedot seoksen valmistamisesta ja mahdollisista ruokinnallisista riskikohdista. Huolellinen ruokinnan seuranta ja nopea muutoksiin reagointi edistävät eläinterveyttä ja parantavat ruokinnan
rehuhyötysuhdetta.
Maatalousalan oppilaitoksissa opiskelevien tulevaisuuden ammattilaisten osaamisen tulee vastata työelämän
muuttuviin tarpeisiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laadukasta opetusmateriaalia maatalousalan ammatilliseen koulutukseen. Materiaali tehtiin käytettäväksi verkko-opetuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana
toimi Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria.
Opinnäytetyössä tehtiin opetusmateriaalia PowerPointia hyödyntäen Workseed-oppimisympäristöön. Ensimmäinen materiaali käsitteli seosrehuruokinnan perusasioita, erilaisia rehukomponentteja, seoksen valmistusta
ja rehuhygieniaa. Toinen diasarja käsitteli ruokinnan onnistumisen seurantaa, lehmähavaintoja sekä ruokinnan vaikutusta maidon koostumukseen. Aiheeseen liittyvää kuvamateriaalia kerättiin tilavierailuilta.
Opetusmateriaali luotiin selkeäksi ja erityisopiskelijoidenkin tarpeita vastaavaksi käyttäen runsaasti kuvia ja
selkeitä taulukoita. Materiaalia ei käytetty vielä keväällä 2024 opetustarkoituksessa, joten käyttäjiltä ei saatu
palautetta. Toimeksiantajan on tulevaisuudessa mahdollista helposti muokata dioja tarpeitaan vastaavaksi.
Aihe rajattiin tiiviisti koskemaan vain pientä osaa seosrehuruokinnan onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä.
Materiaalia voi kehittää lisäämällä tehokkuuteen ja työnkäyttöön liittyviä asioita, talouslaskelmia ja pitkän aikavälin ruokintahavaintoja, kuten erilaisten sairauksien esiintymistä karjassa.