Näytä suppeat kuvailutiedot

Kokouspalveluiden kehittäminen opetusravintolassa

Vihersaari, Emmi (2014)

dc.contributor.authorVihersaari, Emmi
dc.date.accessioned2014-12-17T12:17:54Z
dc.date.available2014-12-17T12:17:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2014121720236
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/85550
dc.description.abstractTämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opetusravintolan kokouspalveluja ja selvittää kokousjärjestäjien vaatimuksia valittaessa kokouspaikkaa. Tutkimus tehtiin Tampereella sijaitsevalle Opetusravintola Eetvartille. Lähtötason selvittämiseksi lähetettiin sähköpostikyselyitä opetusravintolan kokouspalveluita käyttäneille asiakkaille. Merkittävin osa tutkimuksesta oli henkilökohtaiset haastattelut, jotka tehtiin Tampereen keskusta-alueella kokouspalveluita käyttäville yrityksille. Kyselyissä ja haastatteluissa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisen- että kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu palvelun tutkimisesta käsitteenä, palvelunkehittämismenetelmistä ja perehtymisestä kokouspalveluun. Työssä keskiössä on asiakkaan näkökulman tutkiminen ja palvelun kehittäminen palvelumuotoilun avulla. Sähköpostikyselyyn osallistui kolme opetusravintolan palveluita käyttänyttä asiakasta. Henkilökohtaisissa haastatteluissa oli kuusi osanottajaa. Palautteiden mukaan Opetusravintola Eetvartin vahvuuksia ovat uudistuneet tilat, ajanmukainen kokousvälineistö- ja tekniikka, sekä sijainti. Merkittävimmät kehitysehdotukset koskivat tutkimuksen perusteella kokouksessa tarjottavan ruokatuotteen terveellisyyttä ja erityisruokavalioiden huomioimista. Tutkimuksen mukaan opetusravintolan tulee keskittyä asiakaspalvelun tasoon ja erottautumiseen muista kokouspalveluista. Tulevaisuuden haasteena on kokouspalvelun näkyvyyden lisääminen, myyntityön siirryttyä Opetusravintola Eetvartille. Tulosten perusteella Opetusravintola Eetvartin tulee laatia kirjallisia toimintasuunnitelmia kokoustilaisuuksia varten. Keittiön käyttöön laadittu reseptiikka erityisruokavalioille ja salipuolen toimintasuunnitelma kokoustilanteissa, mahdollistaisi yhä tasokkaamman asiakaspalvelun tarjoamisen. Opiskelijan itsenäisen työn lisääminen parantaisi vuorovaikutusta asiakkaan kanssa kokoustilanteessa. Selvä työnjako ja vastuun antaminen opiskelijoille lisäävät tekemisen mielekkyyttä ja itsevarmuutta. Tutkimuksen mukaan opetusravintolan tulee kehittää mahdollisuuksia tarjota erityisohjelmaa kokouspalveluiden ohella. Elävän ohjelman tai tastingien järjestäminen toisi kokouspalvelulle lisäarvoa, josta moni asiakas olisi tilaisuuden tullen valmis maksamaan. Yhteistyön Sokos hotellien kanssa loppuessa tammikuussa 2015, tulee opetusravintolan löytää muita yhteistyökumppaneita ja kehittää oma markkinointisuunnitelmansa.fi
dc.description.abstractThe aim of this study was to develop the conference services of a teaching restaurant and research the requirements and wishes set by meeting and conference organisers when choosing a venue. The research was made for teaching restaurant Eetvartti located in Tampere. To establish the starting point, an e-mail survey was sent to customers who had already used the conference services. The most significant part of this thesis was the interviews that were conducted in person with people working for companies using conference services in the central Tampere area. In the survey and interviews, both qualitative and quantitative research methods were utilised. The theoretical framework consists of studying service as a concept as well as researching service development methods and becoming familiar with conference services. The focus is on examining the customers’ views and developing the service using service design. The e-mail survey was sent to three customers that had used Eetvartti’s services. The face-to-face interviews had six participants. According to the feedback, the strengths of the restaurant were the renovated facilities, up-to-date conference equipment and technology, and the location. The most significant development proposals were about the healthiness of food served at conferences and meetings and paying attention to special diets. According to the study, the teaching restaurant should first and foremost concentrate on the level of customer service and try to differentiate itself from other conference services. The future challenge is increasing the visibility of conference services after Eetvartti assumes responsibility of its marketing. The results point out that Eetvartti should compile written guidelines for conferences. Recipes for special diets and front of house action plans in conference situations would enable a more exclusive customer experience. Increasing the independence of the students working in the restaurant would improve the interaction between the clients and students. A clear distribution of work and sharing responsibilities makes work more fun and adds selfconfidence. According to the research, the teaching restaurant should develop possibilities to offer special programme in connection with conference services. Organising for example live entertainment or wine tastings would add value to the conference services, and many customers would be willing to pay extra for that. After the cooperation with Sokos Hotels ends in 2015, Eetvartti will need to find new partnersen
dc.language.isofin
dc.publisherTampereen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.subjectblue printingfi
dc.titleKokouspalveluiden kehittäminen opetusravintolassafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/183
dc.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysakokouspalvelutfi
dc.subject.ysapalvelumuotoilufi
dc.subject.ysaravintolatfi
dc.contributor.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant|
dc.subject.disciplineHotelli- ja ravintola-alan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot