Sponsorointistrategian kehittäminen juniorijääkiekossa
Rainio, Ville (2024)
Rainio, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411577
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sponsorointistrategian kehittäminen juniorijääkiekossa. Sponsorointistrategian kehittämisen kohteena työssä toimii eräs suomalainen jääurheilun suurseura.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä sponsorointi ja urheilusponsorointi ovat ja kuinka sponsorointia voisi kehittää juniorijääkiekossa seura ja joukkue tasolla. Työn tarkoituksena on ymmärtää nykytilanne juniorijääkiekon ja junioriurheilun sponsoroinnissa ja pohtia kuinka sitä tulisi tulevaisuudessa kehittää. Tutkimuksen päätavoitteena on keksiä seuroille kehitysidea sponsorointistrategian kehittämiseen. Toisena tavoitteena on selvittää sponsoroinnin nykytilanne.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan sponsorointia ja erityisesti urheilusponsorointia käsitteenä ja käydään läpi urheilun merkitystä sponsoroinnin kohteena. Osiossa tarkastellaan urheilusponsoroinnin historiaa, eri muotoja, haasteita sekä riskejä. Teoriaosuuden toisessa osiossa käsitellään urheilua, junioriurheilua ja erityisesti juniorijääkiekkoa Suomessa, pääkaupunkiseudulla ja Espoossa. Osuus käsittelee urheiluseuroja, urheilupaikkoja sekä tämänhetkistä juniorijääkiekon tilannetta. Tämä osio keskittyy erityisesti jääkiekkoon ja Espooseen, sillä tutkimuksen kohdeseurana toimii jääkiekkoseura, joka toimii pääsääntöisesti Espoossa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin viittä eri henkilöä, jotka toimivat kohdeseurassa työntekijöinä tai vapaaehtoisina toimihenkilöinä. Haastatteluiden perusteella selvitetään seuran nykytilanne sponsoroinnin näkökulmasta ja selvitetään kuinka haastateltavat kehittäisivät seuran sponsorointia. Haastatteluiden ja teoriaosuuden perusteella esitetään kehitysidea seuran tulevaisuuden sponsorointiin.
Tämän tutkimuksen perusteella juniorijääkiekossa ja junioriurheilussa on kehitettävää sponsoroinnin näkökulmasta. Sponsoroinnin kehittämisellä voidaan minimoida harrastamiskuluja ja näin mahdollistaa yhä useamman nuoren liikunnan harrastaminen.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä tammikuu – toukokuu 2024
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä sponsorointi ja urheilusponsorointi ovat ja kuinka sponsorointia voisi kehittää juniorijääkiekossa seura ja joukkue tasolla. Työn tarkoituksena on ymmärtää nykytilanne juniorijääkiekon ja junioriurheilun sponsoroinnissa ja pohtia kuinka sitä tulisi tulevaisuudessa kehittää. Tutkimuksen päätavoitteena on keksiä seuroille kehitysidea sponsorointistrategian kehittämiseen. Toisena tavoitteena on selvittää sponsoroinnin nykytilanne.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan sponsorointia ja erityisesti urheilusponsorointia käsitteenä ja käydään läpi urheilun merkitystä sponsoroinnin kohteena. Osiossa tarkastellaan urheilusponsoroinnin historiaa, eri muotoja, haasteita sekä riskejä. Teoriaosuuden toisessa osiossa käsitellään urheilua, junioriurheilua ja erityisesti juniorijääkiekkoa Suomessa, pääkaupunkiseudulla ja Espoossa. Osuus käsittelee urheiluseuroja, urheilupaikkoja sekä tämänhetkistä juniorijääkiekon tilannetta. Tämä osio keskittyy erityisesti jääkiekkoon ja Espooseen, sillä tutkimuksen kohdeseurana toimii jääkiekkoseura, joka toimii pääsääntöisesti Espoossa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin viittä eri henkilöä, jotka toimivat kohdeseurassa työntekijöinä tai vapaaehtoisina toimihenkilöinä. Haastatteluiden perusteella selvitetään seuran nykytilanne sponsoroinnin näkökulmasta ja selvitetään kuinka haastateltavat kehittäisivät seuran sponsorointia. Haastatteluiden ja teoriaosuuden perusteella esitetään kehitysidea seuran tulevaisuuden sponsorointiin.
Tämän tutkimuksen perusteella juniorijääkiekossa ja junioriurheilussa on kehitettävää sponsoroinnin näkökulmasta. Sponsoroinnin kehittämisellä voidaan minimoida harrastamiskuluja ja näin mahdollistaa yhä useamman nuoren liikunnan harrastaminen.
Opinnäytetyö on toteutettu aikavälillä tammikuu – toukokuu 2024