Käyttöliittymäsuunnittelun vaikutus kuluttajien ostokokemukseen
Olsson Vilhunen, Ida (2024)
Olsson Vilhunen, Ida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311274
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin käyttöliittymäsuunnittelun vaikutusta kuluttajien ostokokemukseen, erityisesti vaateverkkokaupoissa. Käyttöliittymäsuunnittelun merkitys korostuu, kun digitaaliset palvelut ja verkkokaupat muodostavat yhä suuremman osan jokapäiväistä kaupankäyntiä. Työssä tarkasteltiin käyttöliittymäsuunnittelun roolia kuluttajien ostokokemuksessa, visuaalisen suunnittelun vaikutusta kuluttajien päätöksentekoprosessiin sekä vertailtiin kolmea eri verkkokaupan käyttöliittymää käyttäjätestauksen ja -kyselyn perusteella.
Kyselystä saadut tulokset osoittivat, että selkeä, intuitiivinen ja visuaalisesti miellyttävä käyttöliittymä parantaa käyttökokemusta, edesauttaa kuluttajien sitoutumista brändiin, vahvistaa päätöksentekoprosessia ja kasvattaa ostohalukkuutta.
Tutkimuksen pohjalta luotiin vaateverkkokaupan prototyyppi, joka hyödyntää suunnittelun parhaita käytäntöjä ja kyselyn tuloksia. Työ tarjoaa suosituksia suunnitteluprosessien tehostamiseksi ja käyttökokemuksen parantamiseksi korostaen visuaalisten elementtien, kuten värien, typografian ja kuvien, tärkeyttä käyttöliittymäsuunnittelussa.
Tulokset tarjoavat käytännönläheisiä näkemyksiä ja suosituksia, jotka hyödyttävät verkkokauppoja ja digitaalisten palveluiden kehittäjiä korostaen jatkuvan kehityksen ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkitystä.
Kyselystä saadut tulokset osoittivat, että selkeä, intuitiivinen ja visuaalisesti miellyttävä käyttöliittymä parantaa käyttökokemusta, edesauttaa kuluttajien sitoutumista brändiin, vahvistaa päätöksentekoprosessia ja kasvattaa ostohalukkuutta.
Tutkimuksen pohjalta luotiin vaateverkkokaupan prototyyppi, joka hyödyntää suunnittelun parhaita käytäntöjä ja kyselyn tuloksia. Työ tarjoaa suosituksia suunnitteluprosessien tehostamiseksi ja käyttökokemuksen parantamiseksi korostaen visuaalisten elementtien, kuten värien, typografian ja kuvien, tärkeyttä käyttöliittymäsuunnittelussa.
Tulokset tarjoavat käytännönläheisiä näkemyksiä ja suosituksia, jotka hyödyttävät verkkokauppoja ja digitaalisten palveluiden kehittäjiä korostaen jatkuvan kehityksen ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun merkitystä.