Vilma, kolmiulotteinen VTuber : kolmiulotteisen virtuaalisen tubettaja-hahmon tekeminen
Jussi, Kati (2024)
Jussi, Kati
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311221
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni vertailtiin kolmiulotteisen virtuaalisen tubettajan eli VTuberin tekemistä Blenderillä ja VRoid Studiolla. Tutkin, mitä positiivisia ja negatiivisia puolia hahmon luomisella on vertailtavissa ohjelmissa. Halusin tuottaa lisää tietoa virtuaalisista tubettajista sekä niiden teosta, sillä niistä löytyy suomeksi vielä rajallisesti tietoa.
Työssä käsittelin kohta kerrallaan, kuinka kolmiulotteinen virtuaalinen tubettaja luodaan. Kävin samanlaisen hahmon tekovaiheet läpi molemmissa ohjelmistoissa sekä ongelmat niillä hahmoa tehdessä. Pyrin myös löytämään hyviä ohjevideoita työskentelyni tueksi. Kävin lisäksi läpi VTuber-ilmiötä sekä sen historiaa. Tarkoitus on, että opinnäytetyöstäni voisi olla hyötyä henkilölle, joka haluaa tehdä 3D VTuber-hahmon.
Sekä Blenderillä että VRoid Studiolla on molemmilla omat hyvät ja huonot puolensa. Tekijän oma osaamistaso sekä aika määrittelevät, kumman käyttö on parempi vaihtoehto. VRoid Studio on huomattavasti helpompi aloittelijalle, mutta Blender antaa vapaammat kädet persoonallisen hahmon luomiseen. Hahmoistani tuli mallintamisen osalta valmiita ja tulevaisuudessa tarkoitukseni on yhdistää ne liikkeentunnistukseen.
Työssä käsittelin kohta kerrallaan, kuinka kolmiulotteinen virtuaalinen tubettaja luodaan. Kävin samanlaisen hahmon tekovaiheet läpi molemmissa ohjelmistoissa sekä ongelmat niillä hahmoa tehdessä. Pyrin myös löytämään hyviä ohjevideoita työskentelyni tueksi. Kävin lisäksi läpi VTuber-ilmiötä sekä sen historiaa. Tarkoitus on, että opinnäytetyöstäni voisi olla hyötyä henkilölle, joka haluaa tehdä 3D VTuber-hahmon.
Sekä Blenderillä että VRoid Studiolla on molemmilla omat hyvät ja huonot puolensa. Tekijän oma osaamistaso sekä aika määrittelevät, kumman käyttö on parempi vaihtoehto. VRoid Studio on huomattavasti helpompi aloittelijalle, mutta Blender antaa vapaammat kädet persoonallisen hahmon luomiseen. Hahmoistani tuli mallintamisen osalta valmiita ja tulevaisuudessa tarkoitukseni on yhdistää ne liikkeentunnistukseen.