Generatiivisen tekoälyn käyttäminen videopeleissä
Ketolainen, Sami (2024)
Ketolainen, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311334
Tiivistelmä
Generatiivinen eli tuottava tekoäly on noussut vauhdilla suuren yleisön tietoisuuteen. Insinöörityössä tutkittiin, millä tavoin esimerkiksi tekstiä, kuvia ja ääniä tuottavia tekoälyjä pystyy käyttämään videopeleissä ja mitä hyötyä niistä on pelikehittäjille. Työ tehtiin, koska generatiivinen tekoäly on aiheena ajankohtainen ja sen käyttäminen on yleistynyt pelikehittäjien keskuudessa nopeasti.
Työssä kehitettiin 2D-seikkailupeli Unity-pelimoottorilla. Pelin kehityksessä pyrittiin käyttämään mahdollisimman monipuolisesti eri tekoälytyökaluja pelin suunnitteluun, ohjelmointiin, grafiikan luontiin, musiikkiin, äänitehosteisiin ja ääninäyttelemiseen, jotta saataisiin hyvä kokonaiskuva tekoälyn mahdollisuuksista ja haasteista videopeleissä.
Työssä saatiin onnistuneesti kehitettyä täysin tekoälyn suunnittelema peli, jonka grafiikka, äänet ja suurin osa koodista on luotu tekoälyllä. Pelissä seikkaillaan sokkeloisessa maastossa taistellen vihollisia vastaan tarkoituksena löytää kolme voimakristallin fragmenttia. Pelissä on kolme täysin toisistaan poikkeavaa proseduraalisesti generoitua tasoa ja kaksi erilaista vihollistyyppiä.
Työssä havaittiin, että generatiivisen tekoälyn käyttäminen voi tehostaa pelikehitystä merkittävästi etenkin pienillä kehitystiimeillä. Pelin kehittäminen vaatii kuitenkin tekoälyn avustuksellakin käyttäjältä osaamista, eikä tekoäly voi luoda pelejä tyhjästä itsenäisesti.
Työssä kehitettiin 2D-seikkailupeli Unity-pelimoottorilla. Pelin kehityksessä pyrittiin käyttämään mahdollisimman monipuolisesti eri tekoälytyökaluja pelin suunnitteluun, ohjelmointiin, grafiikan luontiin, musiikkiin, äänitehosteisiin ja ääninäyttelemiseen, jotta saataisiin hyvä kokonaiskuva tekoälyn mahdollisuuksista ja haasteista videopeleissä.
Työssä saatiin onnistuneesti kehitettyä täysin tekoälyn suunnittelema peli, jonka grafiikka, äänet ja suurin osa koodista on luotu tekoälyllä. Pelissä seikkaillaan sokkeloisessa maastossa taistellen vihollisia vastaan tarkoituksena löytää kolme voimakristallin fragmenttia. Pelissä on kolme täysin toisistaan poikkeavaa proseduraalisesti generoitua tasoa ja kaksi erilaista vihollistyyppiä.
Työssä havaittiin, että generatiivisen tekoälyn käyttäminen voi tehostaa pelikehitystä merkittävästi etenkin pienillä kehitystiimeillä. Pelin kehittäminen vaatii kuitenkin tekoälyn avustuksellakin käyttäjältä osaamista, eikä tekoäly voi luoda pelejä tyhjästä itsenäisesti.