Sähköautomuunnos tieliikennekäyttöön
Snygg, Joona (2024)
Snygg, Joona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311331
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli tarkastella henkilöauton voimalinjamuutosta polttomoottorisesta sähköiseen, kuluttajan näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitetään voimalinjamuutokseen tarvittavat merkittävimmät vaihdettavat ja asennettavat osat, sekä niitä koskevat vaatimukset ja määräykset.
Työn kuvataan muutoksen mahdollinen kohdeauto, sen alkuperäiset tekniset tiedot sekä syy auton valikoitumiselle. Auton lähtötiedot ovat merkittäviä jokaisessa voimalinjaan liittyvässä muutoksessa, sillä ne vaativat usein muutoskatsastuksen. Muutoskatsastuksessa auton rekisteriotteeseen merkitään siihen tehdyt muutokset, mikäli muutokset noudattavat määräyksiä, ja on toteutettu asianmukaisesti. Tässä työssä käytetty kohdeauto on vuosimallin 2000 BMW E46 330ciA.
Kohdeauton valinnan jälkeen vertailtiin erilaisia akkukennotyyppejä, valittiin käytettävä voimalinja sekä laskettiin arvioiden perusteella valmiin muutetun auton teknisiä tietoja. Työ on toteutettu merkkikohtaisia materiaaleja, alan kirjallisuutta, Tie- ja liikenneviraston määräyksiä sekä autoalan työkokemusta hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitys sähköisen voimalinjamuutoksen merkittävimmistä tekijöistä. Työ toimii lähtökohtana muutostöille.
Työn kuvataan muutoksen mahdollinen kohdeauto, sen alkuperäiset tekniset tiedot sekä syy auton valikoitumiselle. Auton lähtötiedot ovat merkittäviä jokaisessa voimalinjaan liittyvässä muutoksessa, sillä ne vaativat usein muutoskatsastuksen. Muutoskatsastuksessa auton rekisteriotteeseen merkitään siihen tehdyt muutokset, mikäli muutokset noudattavat määräyksiä, ja on toteutettu asianmukaisesti. Tässä työssä käytetty kohdeauto on vuosimallin 2000 BMW E46 330ciA.
Kohdeauton valinnan jälkeen vertailtiin erilaisia akkukennotyyppejä, valittiin käytettävä voimalinja sekä laskettiin arvioiden perusteella valmiin muutetun auton teknisiä tietoja. Työ on toteutettu merkkikohtaisia materiaaleja, alan kirjallisuutta, Tie- ja liikenneviraston määräyksiä sekä autoalan työkokemusta hyödyntäen.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selvitys sähköisen voimalinjamuutoksen merkittävimmistä tekijöistä. Työ toimii lähtökohtana muutostöille.