Autoalan perustutkinnon työssäoppimisen koulutuspilotti
Kaaja, Kari; Saari, Tomi (2024)
Kaaja, Kari
Saari, Tomi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411634
Tiivistelmä
Viimeisen viiden vuoden aikana autoalan toisen asteen ammatillinen koulutusjärjestelmä on kokenut suuria muutoksia. Koulutusmuoto painottuu enemmän työssäoppimiseen, joka aiheuttaa haasteita tekemisen ja tavoitteiden kohtaamiseksi. Toimeksiantajana on K-Auton Tampereen toimipiste. Työn pohjana käytettiin K-Auton kolmiportaista koulutuspolkumallia.
Tavoitteena oli luoda työssäoppimiseen toimintamalli, joka vastaisi toimeksiantajan tarpeita ammattitaitoisen työvoiman saamiseksi. Työssä myös luotiin yksityiskohtaiset työvaihekuvaukset, jotka toimisivat apuna työpaikkaohjaajille ja opiskelijoille. Luodun toimintamallin olisi oltava toteutettavissa valtakunnallisesti kaikissa K-Auton toimipisteissä.
Tutkimusmenetelmät ja tutkimusaineisto perustuvat toteutettuun käytännön työssäoppimisen pilottiin. Tutkimusaineisto koottiin koulutuspilottiin osallistuvilta haastattelujen ja käytännön kokemusten perusteella. Saatuja tuloksia arvioitiin laadullisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti.
Työn tulokset vastaavat kaikilta osin työssäoppimisen prosesseihin liittyviin käytännön haasteisiin. Työpaikkaohjaajilla on selkeät opiskelijan työssäoppimisen tavoitteet, ajankohdat ja seurantamalli. Opiskelijoilla on tavoitteellinen työssäoppimismalli, joka on helposti dokumentoitavissa. Tuloksena saatiin selkeät työtehtävät, joita työssäoppimisessa harjoitellaan. Lisäksi oppilaitoksen ja yrityksen välinen koulutussopimus saadaan laadittua yksityiskohtaisemmin.
Tämän työn perusteella olisi mahdollista toteuttaa koko kolmivaiheinen työssäoppimismalli. Toteutettu koulutusmalli yhdenvertaistasi suoritetut tutkinnot valtakunnallisesti. During the last five years, the upper secondary vocational education system has experienced major changes. The education format focuses more on-the-job learning, which leads to challenges in the conjoining of doing and goals. This work was commissioned by K-Auto Tampere. K-Auto’s three-step education path model was used as the basis for the work.
The goal was to create an operating model for on-the-job learning, which would meet the client’s needs for skilled labor. The work also shows detailed stages that would serve as aid to work-place instructors and students. The operating model created should be implementable in all K-Auto locations nationwide.
The research methods and material are based on an implemented practical on-the-job learning pilot. The research material was collected based on interviews and practical experiences of those participating in the training pilot. The collected results were evaluated according to the principles of qualitative research.
The results of the work correspond to the practical challenges related to the processes of on-the-job learning in every respect. Workplace instructors have clear goals for the student’s on-the-job learning, scheduling and follow-up model. Students have a goal-directed on-the-job learning model that can be easily documented. As a result, clear assignments were created that are prac-ticed during on-the-job learning. In addition, the training contract between the learning institution and the company can be drawn up in more detail.
Based on this work, it would be possible to execute an entire three-step education model. The implemented education model equalized completed degrees nationwide.
Tavoitteena oli luoda työssäoppimiseen toimintamalli, joka vastaisi toimeksiantajan tarpeita ammattitaitoisen työvoiman saamiseksi. Työssä myös luotiin yksityiskohtaiset työvaihekuvaukset, jotka toimisivat apuna työpaikkaohjaajille ja opiskelijoille. Luodun toimintamallin olisi oltava toteutettavissa valtakunnallisesti kaikissa K-Auton toimipisteissä.
Tutkimusmenetelmät ja tutkimusaineisto perustuvat toteutettuun käytännön työssäoppimisen pilottiin. Tutkimusaineisto koottiin koulutuspilottiin osallistuvilta haastattelujen ja käytännön kokemusten perusteella. Saatuja tuloksia arvioitiin laadullisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti.
Työn tulokset vastaavat kaikilta osin työssäoppimisen prosesseihin liittyviin käytännön haasteisiin. Työpaikkaohjaajilla on selkeät opiskelijan työssäoppimisen tavoitteet, ajankohdat ja seurantamalli. Opiskelijoilla on tavoitteellinen työssäoppimismalli, joka on helposti dokumentoitavissa. Tuloksena saatiin selkeät työtehtävät, joita työssäoppimisessa harjoitellaan. Lisäksi oppilaitoksen ja yrityksen välinen koulutussopimus saadaan laadittua yksityiskohtaisemmin.
Tämän työn perusteella olisi mahdollista toteuttaa koko kolmivaiheinen työssäoppimismalli. Toteutettu koulutusmalli yhdenvertaistasi suoritetut tutkinnot valtakunnallisesti.
The goal was to create an operating model for on-the-job learning, which would meet the client’s needs for skilled labor. The work also shows detailed stages that would serve as aid to work-place instructors and students. The operating model created should be implementable in all K-Auto locations nationwide.
The research methods and material are based on an implemented practical on-the-job learning pilot. The research material was collected based on interviews and practical experiences of those participating in the training pilot. The collected results were evaluated according to the principles of qualitative research.
The results of the work correspond to the practical challenges related to the processes of on-the-job learning in every respect. Workplace instructors have clear goals for the student’s on-the-job learning, scheduling and follow-up model. Students have a goal-directed on-the-job learning model that can be easily documented. As a result, clear assignments were created that are prac-ticed during on-the-job learning. In addition, the training contract between the learning institution and the company can be drawn up in more detail.
Based on this work, it would be possible to execute an entire three-step education model. The implemented education model equalized completed degrees nationwide.