Ruutupohjainen sodan sumu 3D-strategiapelissä
Männistö, Mattias (2024)
Männistö, Mattias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411558
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin taistelukentällä vallitsevan epävarmuuden, eli sodan sumun, merkitystä, mekaniikkoja ja visualisointia strategiapeleissä. Työssä toteutettiin Unityllä kolmiulotteiseen pelimaailmaan ruutupohjainen sodan sumu, jossa keskityttiin erityisesti suorituskykyyn ja estetiikkaan. Toteutuksesta pyrittiin tekemään myös helposti käyttöönotettava ja jatkotyöstettävä.
Toteutuksen lopputuloksena oli toimiva sodan sumu reaaliaikaiseen tai vuoropohjaiseen ylhäältä päin kuvattuun kolmiulotteiseen strategiapeliin. Toteutuksen sodan sumu toimii reaaliaikaiselle strategiapelille tyypillisellä tavalla, jossa sumulla on kolme eri tilaa. Sumu piirretään pelimaailman pintaan itse tehdyllä varjostimella. Toteutus saatiin suorituskyvyltään kohtalaiseksi, ja se toimii hyvänä pohjana sodan sumulle, mutta suurilla oliomäärillä ja pelimaailman ruudukon tarkkuudella toteutus ei toimi riittävän hyvin peleissä, jotka on tarkoitettu julkaistavaksi.
Visuaaliselta tyyliltään toteutuksesta tehtiin 2000-luvun alun 3D-strategiapelien kaltainen. Sumuun lisättiin myös mahdollisuus muuttaa visuaalista tyyliä tekstuureilla.
Toteutuksen lopputuloksena oli toimiva sodan sumu reaaliaikaiseen tai vuoropohjaiseen ylhäältä päin kuvattuun kolmiulotteiseen strategiapeliin. Toteutuksen sodan sumu toimii reaaliaikaiselle strategiapelille tyypillisellä tavalla, jossa sumulla on kolme eri tilaa. Sumu piirretään pelimaailman pintaan itse tehdyllä varjostimella. Toteutus saatiin suorituskyvyltään kohtalaiseksi, ja se toimii hyvänä pohjana sodan sumulle, mutta suurilla oliomäärillä ja pelimaailman ruudukon tarkkuudella toteutus ei toimi riittävän hyvin peleissä, jotka on tarkoitettu julkaistavaksi.
Visuaaliselta tyyliltään toteutuksesta tehtiin 2000-luvun alun 3D-strategiapelien kaltainen. Sumuun lisättiin myös mahdollisuus muuttaa visuaalista tyyliä tekstuureilla.