Case TUVA Siikalatva
Ojala, Sinikka (2024)
Ojala, Sinikka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411537
Tiivistelmä
Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus on olennaisessa roolissa alle 18-vuotiaan nuoren ammatillisiin opintoihin etenemisessä. Erityisesti siinä tilanteessa, jos yksilö ei pääse peruskoulun jälkeen tavoittelemiinsa opintoihin tai ei vielä tiedä, mihin hakeutua. Oppivelvollisuusiän noustua kahdeksaantoista ikävuoteen vuonna 2021, tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen sisällöt muuttuivat tukemaan tätä muutosta uusin tavoin. Peruskoulun päättävän nuoren tulee aina lain mukaan hakeutua opintoihin, joten mahdollinen epävarmuus ohjaa luontaisesti tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen.
Muuttotappiopaikkakunnilla tutkintokoulutukseen pääseminen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Tutkintokoulutuksen valmentava koulutus on kirjattu lakiin oppivelvollisuudesta, mutta siitä huolimatta pienissä ammatillisen koulutuksen yksiköissä sitä ei aina tarjota. Johtuen koulutuksen järjestämisen taloudellisista ja sisällöllisistä haasteista. Tällöin nuoren tulee valita koulutusala, joka ei ole mieluinen tai hakeutua isommille paikkakunnille. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten koulutus olisi mahdollista toteuttaa myös pienemmillä paikkakunnilla pienille opiskelijamäärille.
Opinnäytetyön kehittämistyössä palvelumuotoilun prosessissa käytin saatavana olevaa lähdeaineistoa, teemahaastatteluja, benchmarking-vierailuja sekä affinity diagram- samankaltaisuuskaavioita. Tutkimuksen toteuttamisen ja kehitystyön myötä muodostui TUVAn toteuttamiseen soveltuvia vaihtoehtoskenaarioita ja alustavia tuloksia.
Muuttotappiopaikkakunnilla tutkintokoulutukseen pääseminen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Tutkintokoulutuksen valmentava koulutus on kirjattu lakiin oppivelvollisuudesta, mutta siitä huolimatta pienissä ammatillisen koulutuksen yksiköissä sitä ei aina tarjota. Johtuen koulutuksen järjestämisen taloudellisista ja sisällöllisistä haasteista. Tällöin nuoren tulee valita koulutusala, joka ei ole mieluinen tai hakeutua isommille paikkakunnille. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten koulutus olisi mahdollista toteuttaa myös pienemmillä paikkakunnilla pienille opiskelijamäärille.
Opinnäytetyön kehittämistyössä palvelumuotoilun prosessissa käytin saatavana olevaa lähdeaineistoa, teemahaastatteluja, benchmarking-vierailuja sekä affinity diagram- samankaltaisuuskaavioita. Tutkimuksen toteuttamisen ja kehitystyön myötä muodostui TUVAn toteuttamiseen soveltuvia vaihtoehtoskenaarioita ja alustavia tuloksia.