Markkinointiviestinnän muuttuva maailma tapahtumajärjestäjän näkökulmasta
Äijö, Terhi (2014)
Äijö, Terhi
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519927
Tiivistelmä
Olin keväällä 2014 harjoittelussa festivaaliorganisaatiossa, missä tein muun muassa markkinointiin liittyviä työtehtäviä. Harjoittelussa ollessani huomasin, että ”näin on aina tehty”-ajattelutapaa tulee muuttaa, mikäli haluaa olla ajan hermolla markkinoinnissa. Siitä sain idean alkaa tutkimaan tapahtumien markkinointia ja markkinointiviestintää.
Tutkielman alku käsittelee viestintää ja markkinointiviestintää. Tutkielman toinen osio käsittelee tapahtuman markkinointia ja markkinointiviestintää. Tutkimuksen tulokset kerrotaan tapahtumajärjestäjän näkökulmasta ja ne on jaettu viiteen kategoriaan: tapahtuman markkinoinnin ja markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus, markkinointikanavat, markkinointiviestinnän rahoitus sekä markkinointiviestinnän muutokset. Tutkielman lopuksi käydään läpi markkinointiviestinnän tulevaisuutta.
Tutkielman tietoperustan muodostaa markkinointiin, markkinointiviestintään ja tapahtumiin perustuva kirjallisuus. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa on käytetty sähköpostikyselyä. Kyselyä lähetettiin yhteensä 51:lle eri tapahtumajärjestäjälle eri puolille Suomea, ja vastauksia kyselyyn tuli yhteensä kymmenen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tapahtumajärjestäjät käyttävät markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen valtavasti aikaa. Suunnittelussa ja toteutuksessa on paljon eroavaisuuksia eri tapahtumajärjestäjien välillä. Markkinointi on muuttunut yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi vuoropuheluksi, johon tapahtumajärjestäjät pyrkivät vastaamaan parhaansa mukaan. Lisäksi teknologia on tuonut mukanaan uusia markkinointiviestinnän kanavia ja tapahtumajärjestäjät käyttävät niitä monella tapaa. Markkinointiviestintä tulee painottumaan yhä enemmän sähköisiin kanaviin ja siellä painotus on sosiaalisessa mediassa. Perinteisiä kanavia, kuten televisiota, radiota ja lehtiä käytetään vielä, mutta niiden käyttötavat tulevat muuttumaan tulevaisuudessa. Markkinointiviestinnän tulevaisuus on haastava ja vaatii entistä enemmän resursseja tapahtumajärjestäjiltä.
Tutkielmaani voivat hyödyntää tapahtumajärjestäjät eri puolilla Suomea. Tulosten kautta tapahtumajärjestäjät voivat saada vinkkejä ja uutta näkökulmaa oman tapahtuman markkinointiin ja markkinointiviestintään. Tämän lisäksi tutkielmasta on hyötyä kaikille, ketkä ovat kiinnostuneet markkinoinnin tulevaisuudesta.
Tutkielman alku käsittelee viestintää ja markkinointiviestintää. Tutkielman toinen osio käsittelee tapahtuman markkinointia ja markkinointiviestintää. Tutkimuksen tulokset kerrotaan tapahtumajärjestäjän näkökulmasta ja ne on jaettu viiteen kategoriaan: tapahtuman markkinoinnin ja markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus, markkinointikanavat, markkinointiviestinnän rahoitus sekä markkinointiviestinnän muutokset. Tutkielman lopuksi käydään läpi markkinointiviestinnän tulevaisuutta.
Tutkielman tietoperustan muodostaa markkinointiin, markkinointiviestintään ja tapahtumiin perustuva kirjallisuus. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa on käytetty sähköpostikyselyä. Kyselyä lähetettiin yhteensä 51:lle eri tapahtumajärjestäjälle eri puolille Suomea, ja vastauksia kyselyyn tuli yhteensä kymmenen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tapahtumajärjestäjät käyttävät markkinointiviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen valtavasti aikaa. Suunnittelussa ja toteutuksessa on paljon eroavaisuuksia eri tapahtumajärjestäjien välillä. Markkinointi on muuttunut yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi vuoropuheluksi, johon tapahtumajärjestäjät pyrkivät vastaamaan parhaansa mukaan. Lisäksi teknologia on tuonut mukanaan uusia markkinointiviestinnän kanavia ja tapahtumajärjestäjät käyttävät niitä monella tapaa. Markkinointiviestintä tulee painottumaan yhä enemmän sähköisiin kanaviin ja siellä painotus on sosiaalisessa mediassa. Perinteisiä kanavia, kuten televisiota, radiota ja lehtiä käytetään vielä, mutta niiden käyttötavat tulevat muuttumaan tulevaisuudessa. Markkinointiviestinnän tulevaisuus on haastava ja vaatii entistä enemmän resursseja tapahtumajärjestäjiltä.
Tutkielmaani voivat hyödyntää tapahtumajärjestäjät eri puolilla Suomea. Tulosten kautta tapahtumajärjestäjät voivat saada vinkkejä ja uutta näkökulmaa oman tapahtuman markkinointiin ja markkinointiviestintään. Tämän lisäksi tutkielmasta on hyötyä kaikille, ketkä ovat kiinnostuneet markkinoinnin tulevaisuudesta.