Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus sisustusarkkitehtuurissa
Kolehmainen, Jasmin (2024)
Kolehmainen, Jasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411624
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään erilaisiin virtuaali- ja lisätty todellisuus -tekoälymenetelmiin sekä luodaan tietopaketti niin suunnittelijoille, asiakkaille kuin muille aiheesta kiinnostuneille. Tietoa kerättiin monipuolisista tietolähteistä, mukaan lukien artikkelit ja tekijän oma kokemus, jotta tutkimus olisi mahdollisimman kattava.
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä tekoälyn, virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden rooliin sisustusarkkitehtuurissa sekä pohtia näiden eri teknologioiden tulevaisuuden suuntaa. Työssä verrattiin keskenään virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta sekä arvioitiin niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin ja missä eri arjen tilanteissa ne näkyvät. Työssä pohdittiin myös tekoälyn, virtuaalitodellisuuden sekä lisätyn todellisuuden heikkouksia ja mahdollisia ratkaisuja niihin.
Opinnäytetyön ohessa suoritettiin kokeilu, jossa tekijä testasi itse VR-laseja ja liikkui virtuaalisessa ympäristössä. Kokeilu suoritettiin Savonia-ammattikorkeakoulun laitteistolla koulun omissa tiloissa. Kokeilun aikana syntyneet havainnot kirjattiin muistiin tähän opinnäytetyöhön ja tekstissä pohdittiin myös, mitkä asiat haittasivat VR-kokemusta ja tapahtuiko mitään yllättävää. Kokeilun lisäksi toteutettiin työpaja, jonka aikana kirjoittajasta tehtiin tekoälyn avulla avatar, joka esittelee videolla tämän opinnäytetyön tiivistelmän.
Tutkielma osoitti, että tekoälyn johtamat virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden teknologiat voivat merkittävästi parantaa ja nopeuttaa suunnitteluprosessia sekä käyttäjäkokemusta. Tulokset osoittivat myös, että sisällyttämällä tekoälyä sisustusarkkitehtuuriin, saadaan entistä tehokkaampia ja personoidumpia sisustusratkaisuja. Tekoälyn käyttämiseen suunnittelutyössä liittyy tekijänoikeuskysymyksiä ja ongelmia, joita käsiteltiin ja pohdittiin tässä opinnäytetyössä. Huomattiin, että kaikkiin kysymyksiin ei ole vielä vastauksia. On epäselvää, milloin inspiroituminen muuttuu kopioimiseksi.
Opinnäytetyön lopuksi työn tekijä pohtii tarkemmin tekoälyn, virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden roolia tulevaisuudessa kerätyn tiedon sekä omien kokemusten kautta. Lisäksi kirjoittaja käy läpi opinnäytetyöprosessin onnistuneisuutta sekä omaa oppimisprosessia ja asiantuntijuuden kehitystä. This thesis explores different virtual reality and augmented reality artificial intelligence methods and creates an information package for designers, clients and others interested in the subject. The information was collected from a variety of sources including articles and author´s own experience to make the study as comprehensive as possible.
The aim of this thesis was to explore the role of artificial intelligence, virtual reality and augmented reality in interior design, and reflect the future of these different technologies. The thesis compared virtual reality and augmented reality with each other and assessed their suitability for different situations and in what everyday situations they appear. The thesis also reflected the weaknesses of artificial intelligence, virtual reality and augmented reality and possible solutions to them.
As a part of the thesis, an experiment was conducted where the author tested VR-glasses and moved around in the virtual space. The experiment was performed at Savonia University of Applied sciences who also owns the VR-glasses. Observations that were made during the experiment were recorded in this thesis. The text also reflected what hindered the VR experience and did something unexpected happen. In addition to the experiment, a workshop was arranged where an avatar was made of the author that presents the abstract of this thesis in a video.
The study showed that artificial intelligence-driven virtual reality and augmented reality technologies can improve and speed up the design process and user experience significantly. The results also showed that by including artificial intelligence into the interior architecture, more effective and personalized solutions were obtained. There are questions and problems with copyrights when using artificial intelligence in interior design which were discussed and considered in this thesis. It was discovered that all questions do not have answers yet. It is unclear when inspiration turns into copying.
At the end of the thesis, the author reflects more closely the future role of artificial intelligence, virtual reality and augmented reality through the collected information as well as her own experiences. In addition, the author discusses the success of the thesis process and development of expertise.
Opinnäytetyön tavoitteena oli syventyä tekoälyn, virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden rooliin sisustusarkkitehtuurissa sekä pohtia näiden eri teknologioiden tulevaisuuden suuntaa. Työssä verrattiin keskenään virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta sekä arvioitiin niiden soveltuvuutta eri tilanteisiin ja missä eri arjen tilanteissa ne näkyvät. Työssä pohdittiin myös tekoälyn, virtuaalitodellisuuden sekä lisätyn todellisuuden heikkouksia ja mahdollisia ratkaisuja niihin.
Opinnäytetyön ohessa suoritettiin kokeilu, jossa tekijä testasi itse VR-laseja ja liikkui virtuaalisessa ympäristössä. Kokeilu suoritettiin Savonia-ammattikorkeakoulun laitteistolla koulun omissa tiloissa. Kokeilun aikana syntyneet havainnot kirjattiin muistiin tähän opinnäytetyöhön ja tekstissä pohdittiin myös, mitkä asiat haittasivat VR-kokemusta ja tapahtuiko mitään yllättävää. Kokeilun lisäksi toteutettiin työpaja, jonka aikana kirjoittajasta tehtiin tekoälyn avulla avatar, joka esittelee videolla tämän opinnäytetyön tiivistelmän.
Tutkielma osoitti, että tekoälyn johtamat virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden teknologiat voivat merkittävästi parantaa ja nopeuttaa suunnitteluprosessia sekä käyttäjäkokemusta. Tulokset osoittivat myös, että sisällyttämällä tekoälyä sisustusarkkitehtuuriin, saadaan entistä tehokkaampia ja personoidumpia sisustusratkaisuja. Tekoälyn käyttämiseen suunnittelutyössä liittyy tekijänoikeuskysymyksiä ja ongelmia, joita käsiteltiin ja pohdittiin tässä opinnäytetyössä. Huomattiin, että kaikkiin kysymyksiin ei ole vielä vastauksia. On epäselvää, milloin inspiroituminen muuttuu kopioimiseksi.
Opinnäytetyön lopuksi työn tekijä pohtii tarkemmin tekoälyn, virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden roolia tulevaisuudessa kerätyn tiedon sekä omien kokemusten kautta. Lisäksi kirjoittaja käy läpi opinnäytetyöprosessin onnistuneisuutta sekä omaa oppimisprosessia ja asiantuntijuuden kehitystä.
The aim of this thesis was to explore the role of artificial intelligence, virtual reality and augmented reality in interior design, and reflect the future of these different technologies. The thesis compared virtual reality and augmented reality with each other and assessed their suitability for different situations and in what everyday situations they appear. The thesis also reflected the weaknesses of artificial intelligence, virtual reality and augmented reality and possible solutions to them.
As a part of the thesis, an experiment was conducted where the author tested VR-glasses and moved around in the virtual space. The experiment was performed at Savonia University of Applied sciences who also owns the VR-glasses. Observations that were made during the experiment were recorded in this thesis. The text also reflected what hindered the VR experience and did something unexpected happen. In addition to the experiment, a workshop was arranged where an avatar was made of the author that presents the abstract of this thesis in a video.
The study showed that artificial intelligence-driven virtual reality and augmented reality technologies can improve and speed up the design process and user experience significantly. The results also showed that by including artificial intelligence into the interior architecture, more effective and personalized solutions were obtained. There are questions and problems with copyrights when using artificial intelligence in interior design which were discussed and considered in this thesis. It was discovered that all questions do not have answers yet. It is unclear when inspiration turns into copying.
At the end of the thesis, the author reflects more closely the future role of artificial intelligence, virtual reality and augmented reality through the collected information as well as her own experiences. In addition, the author discusses the success of the thesis process and development of expertise.