Henkilöstön odotukset ja kokemukset in-house coachingista
Ponkamo, Christina (2024)
Ponkamo, Christina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411767
Tiivistelmä
Coaching on prosessi, jonka avulla voidaan parantaa henkilöstön suorituskykyä, lisätä itseluottamusta, kehittää taitoja ja edistää henkilökohtaista kasvua ja hyvinvointia. Coachingilla on tutkitusti monia hyötyjä myös organisaatiolle. Sen avulla voidaan sitouttaa henkilöstöä, luoda positiivista ilmapiiriä sekä johtaa yritystä parempiin tuloksiin ja menestykseen pitkällä aikavälillä.
Tutkimuksen avulla selvitettiin kohdeorganisaation henkilöstön odotuksia ja kokemuksia in-house coachingista. Coaching on yrityksessä suhteellisen uusi prosessi, joten sen käyttöä ja hyötyjä haluttiin päästä tutkimaan tarkemmin. Tutkimuksessa vastattiin kysymyksiin mitä hyötyjä coaching-prosessiin osallistuvat kokevat siitä saaneensa, mitä odotuksia henkilöstöllä on coachingille ja mistä syistä coaching-prosessiin ei osallistuta. Aineistoa kerättiin kyselyillä coachingiin osallistuville sekä koko henkilöstölle ja lisäksi haastateltiin henkilöstöjohtajaa sekä in-house coachia.
Tutkimustulosten mukaan henkilöstö kokee coachingin hyödyllisenä. Sen avulla on saatu konkreettisia neuvoja ja työvälineitä arjen ja työn parantamiseen. Henkilöstön odotukset coachingista liittyvät vahvasti työhyvinvoinnin parantamiseen, ajankäytön ja työssä jaksamisen kehittämiseen sekä motivaation ja urapolkujen edistämiseen. Coachingiin ei osallistuta pääasiassa liian työmäärän vuoksi ja lisäksi tieto coachingista ei ole saavuttanut koko henkilöstöä. Osa kokee saavansa tukea työhönsä myös muualta.
Kohdeorganisaatio sai tutkimuksen tulosten myötä vahvistusta sille, että in-house coachingin tarjoaminen henkilöstölle on koettu hyödylliseksi. Eräänlaisena työsuhde-etuna coaching voi olla myös työmarkkinoilla houkutteleva ominaisuus, joka parhaimmillaan voi lisätä henkilöstön veto- ja pitokykyä. Yhtenä jatkotutkimusaiheena voisikin olla coachingin vaikuttavuus työhyvinvointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen.
Tutkimuksen avulla selvitettiin kohdeorganisaation henkilöstön odotuksia ja kokemuksia in-house coachingista. Coaching on yrityksessä suhteellisen uusi prosessi, joten sen käyttöä ja hyötyjä haluttiin päästä tutkimaan tarkemmin. Tutkimuksessa vastattiin kysymyksiin mitä hyötyjä coaching-prosessiin osallistuvat kokevat siitä saaneensa, mitä odotuksia henkilöstöllä on coachingille ja mistä syistä coaching-prosessiin ei osallistuta. Aineistoa kerättiin kyselyillä coachingiin osallistuville sekä koko henkilöstölle ja lisäksi haastateltiin henkilöstöjohtajaa sekä in-house coachia.
Tutkimustulosten mukaan henkilöstö kokee coachingin hyödyllisenä. Sen avulla on saatu konkreettisia neuvoja ja työvälineitä arjen ja työn parantamiseen. Henkilöstön odotukset coachingista liittyvät vahvasti työhyvinvoinnin parantamiseen, ajankäytön ja työssä jaksamisen kehittämiseen sekä motivaation ja urapolkujen edistämiseen. Coachingiin ei osallistuta pääasiassa liian työmäärän vuoksi ja lisäksi tieto coachingista ei ole saavuttanut koko henkilöstöä. Osa kokee saavansa tukea työhönsä myös muualta.
Kohdeorganisaatio sai tutkimuksen tulosten myötä vahvistusta sille, että in-house coachingin tarjoaminen henkilöstölle on koettu hyödylliseksi. Eräänlaisena työsuhde-etuna coaching voi olla myös työmarkkinoilla houkutteleva ominaisuus, joka parhaimmillaan voi lisätä henkilöstön veto- ja pitokykyä. Yhtenä jatkotutkimusaiheena voisikin olla coachingin vaikuttavuus työhyvinvointiin ja liiketoiminnan kehittämiseen.