Taloushallinnon oppimisympäristön kehittämissuunnitelma Koulutuskuntayhtymä OSAOlle
Kyllönen, Sonja (2024)
Kyllönen, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411903
Tiivistelmä
Työelämän muuttuessa on tärkeää, että ammatillinen koulutus vastaa muuttuviin työelämän tarpeisiin ja kehittää opiskelijoiden tarvitsemaa ammatillista osaamista. Tämän takia ammatillisten oppilaitosten tulee kehittää omaa toimintaansa, jotta koulutus tarjoaa opiskelijoille ajantasaista opetusta. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Koulutuskuntayhtymä OSAOlle. Tavoitteena oli tehdä taloushallinnon oppimisympäristön kehittämissuunnitelma taloushallinnon opetuksen tueksi. Kehittämissuunnitelmaa on tarkoitus hyödyntää myöhemmin oppimisympäristöön liittyvässä kehittämishankkeessa.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin ulkoisesta laskentatoimesta ja ammatillisessa koulutuksessa opetettavista taloushallinnon tutkinnon osista eli laskutuksesta ja reskontrasta, kirjanpidosta, tilinpäätöskirjauksista ja palkanlaskennasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä suomalaista että kansainvälistä lähdeaineistoa. Ammatillisessa koulutuksessa opetettavat taloushallinnon tutkinnon osat muodostavat myös tulevan oppimisympäristön perustan. Ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteiden muutos elokuussa 2024 tulee omalta osaltaan vaikuttamaan oppimisympäristön rakenteeseen.
Opinnäytetyö tehtiin konstruktiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Opinnäytetyössä haastateltiin viittä Koulutuskuntayhtymä OSAOn taloushallinnon opettajaa ja yhtä taloushallinnon opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teams -viestintäalustan avulla. Haastatteluista saatujen tietojen perusteella tehtiin sisällönanalyysi, jossa vastaukset pelkistetiin ja ryhmiteltiin haastatteluteemojen mukaisesti.
Haastateltavilta pyydettiin näkemyksiä taloushallinnon oppimisympäristön rakenteeseen ja sisältöön liittyen. Tulosten perusteella oppimisympäristö toimii virtuaalimaailmassa. Keskeiset asiat, joita oppimisympäristössä tulee haastattelujen perusteella huomioida, olivat muun muassa vuosilomalaskenta, hyvityslaskut, ohjelmiston käyttö, varaston muutos, arvonlisäverotus, jaksottaminen ja kokonaisuuden hallinta. Lisäksi haastateltavilta pyydettiin näkemyksiä oppimisympäristön hyödyntämisestä taloushallinnon opetuksessa. Tulosten perusteella oppimisympäristöä voidaan hyödyntää taloushallinnon opetuksessa niin, että automaatiota ja tekoälyä hyödyntämällä opiskelijoille saadaan aiempaa enemmän ja erilaisia harjoituksia. Lisäksi oppimisympäristössä olisi tarkistustyökalu, jonka avulla opiskelijat saavat välittömän palautteen tekemistään tehtävistä. Tämä mahdollistaisi opiskelijoiden etenemisen tehtävien teossa omaan tahtiin. Oppimisympäristöön liittyviä muita kehitysehdotuksia olivat asiakaspalvelutilanteiden, pelillisyyden, harjoitusten, vuorovaikutus- ja tiimityötaitojen sekä kokonaiskuvan hallintaan liittyvät asioiden huomioiminen.
Opinnäytetyön tietoperusta koottiin ulkoisesta laskentatoimesta ja ammatillisessa koulutuksessa opetettavista taloushallinnon tutkinnon osista eli laskutuksesta ja reskontrasta, kirjanpidosta, tilinpäätöskirjauksista ja palkanlaskennasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä suomalaista että kansainvälistä lähdeaineistoa. Ammatillisessa koulutuksessa opetettavat taloushallinnon tutkinnon osat muodostavat myös tulevan oppimisympäristön perustan. Ammatillisen koulutuksen tutkinnon perusteiden muutos elokuussa 2024 tulee omalta osaltaan vaikuttamaan oppimisympäristön rakenteeseen.
Opinnäytetyö tehtiin konstruktiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Opinnäytetyössä haastateltiin viittä Koulutuskuntayhtymä OSAOn taloushallinnon opettajaa ja yhtä taloushallinnon opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teams -viestintäalustan avulla. Haastatteluista saatujen tietojen perusteella tehtiin sisällönanalyysi, jossa vastaukset pelkistetiin ja ryhmiteltiin haastatteluteemojen mukaisesti.
Haastateltavilta pyydettiin näkemyksiä taloushallinnon oppimisympäristön rakenteeseen ja sisältöön liittyen. Tulosten perusteella oppimisympäristö toimii virtuaalimaailmassa. Keskeiset asiat, joita oppimisympäristössä tulee haastattelujen perusteella huomioida, olivat muun muassa vuosilomalaskenta, hyvityslaskut, ohjelmiston käyttö, varaston muutos, arvonlisäverotus, jaksottaminen ja kokonaisuuden hallinta. Lisäksi haastateltavilta pyydettiin näkemyksiä oppimisympäristön hyödyntämisestä taloushallinnon opetuksessa. Tulosten perusteella oppimisympäristöä voidaan hyödyntää taloushallinnon opetuksessa niin, että automaatiota ja tekoälyä hyödyntämällä opiskelijoille saadaan aiempaa enemmän ja erilaisia harjoituksia. Lisäksi oppimisympäristössä olisi tarkistustyökalu, jonka avulla opiskelijat saavat välittömän palautteen tekemistään tehtävistä. Tämä mahdollistaisi opiskelijoiden etenemisen tehtävien teossa omaan tahtiin. Oppimisympäristöön liittyviä muita kehitysehdotuksia olivat asiakaspalvelutilanteiden, pelillisyyden, harjoitusten, vuorovaikutus- ja tiimityötaitojen sekä kokonaiskuvan hallintaan liittyvät asioiden huomioiminen.