Terveydenhoitajan työkaluja neuvolaikäisten lasten rokotuspelon lieventämiseksi
Berg-Saarela, Noora (2024)
Berg-Saarela, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311392
Tiivistelmä
Lapsia rokotetaan neuvolassa tietyn ikäkauden välein. Lapsilla on rokotukseen liittyviä pelkoja ja niitä terveydenhoitajan tulisi ymmärtää. Terveydenhoitajalla tulisi olla keinoja vähentää lasten rokotuspelkoa. Terveydenhoitajan on tärkeää pitää huolta terveyden tasa-arvosta ja estää yhteiskunnallista eriarvoisuutta. Rokottaminen on yksi terveydenedistämisen tärkeimmistä tavoista.
Lapset saavat neuvolassa rokotukset, jotka kuuluvat kansalliseen rokotusohjelmaan. Lisäksi lapsi voi tarvittaessa saada rokotussuojaa tiettyjä sairauksia vastaan. Lasten rokottaminen jatkuu koulu- sekä opiskeluterveydenhuollossa. Lapsen ajattelu ja muisti kehittyy ikäkausittain ja opinnäytetyössä on kuvailtu lapsen kehitys 0–6- vuotiaaksi. Lapsen rokotuspelko voi jatkua pitkälle aikuisuuteen. Lasten pelot voivat olla erilaisia ja kohdistua tiettyyn kohteeseen tai tilanteeseen. Pelolle altistuminen voi aiheuttaa reaktion, joka voi ilmetä itkuna, raivokohtauksena, tarrautumisena, jähmettymisensä. Terveydenhoitajan rokotusosaaminen muodostuu kokonaisvaltaisesta rokotustilanteen osaamisesta. Terveydenhoitajan tulisi pitää aktiivisesti yllä osaamistaan.
Oppinäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineisto kerättiin PubMed, Cinahl, Proguest tietokannoista sekä manuaalista hakua hyödyntäen. Opinnäytetyön aineistoksi valittiin 8 tutkimusta, jotka kaikki olivat englanninkielisiä.
Sisällönanalyysin tulosten perusteella löydettiin viisi alaluokkaa kuvaamaan lastenro-
kotuspelkoa lieventäviä keinoja. Keinot jaettiin alaluokkiin pistotekniikka, fyysiset- ja psykologiset toimet, farmakologiset tavat ja virtuaalitodellisuus.
Opinnäytetyön tulosten myötä löydettiin keinoja, joilla terveydenhoitaja voi vähentää lastenrokotuspelkoja.
Lapset saavat neuvolassa rokotukset, jotka kuuluvat kansalliseen rokotusohjelmaan. Lisäksi lapsi voi tarvittaessa saada rokotussuojaa tiettyjä sairauksia vastaan. Lasten rokottaminen jatkuu koulu- sekä opiskeluterveydenhuollossa. Lapsen ajattelu ja muisti kehittyy ikäkausittain ja opinnäytetyössä on kuvailtu lapsen kehitys 0–6- vuotiaaksi. Lapsen rokotuspelko voi jatkua pitkälle aikuisuuteen. Lasten pelot voivat olla erilaisia ja kohdistua tiettyyn kohteeseen tai tilanteeseen. Pelolle altistuminen voi aiheuttaa reaktion, joka voi ilmetä itkuna, raivokohtauksena, tarrautumisena, jähmettymisensä. Terveydenhoitajan rokotusosaaminen muodostuu kokonaisvaltaisesta rokotustilanteen osaamisesta. Terveydenhoitajan tulisi pitää aktiivisesti yllä osaamistaan.
Oppinäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Aineisto kerättiin PubMed, Cinahl, Proguest tietokannoista sekä manuaalista hakua hyödyntäen. Opinnäytetyön aineistoksi valittiin 8 tutkimusta, jotka kaikki olivat englanninkielisiä.
Sisällönanalyysin tulosten perusteella löydettiin viisi alaluokkaa kuvaamaan lastenro-
kotuspelkoa lieventäviä keinoja. Keinot jaettiin alaluokkiin pistotekniikka, fyysiset- ja psykologiset toimet, farmakologiset tavat ja virtuaalitodellisuus.
Opinnäytetyön tulosten myötä löydettiin keinoja, joilla terveydenhoitaja voi vähentää lastenrokotuspelkoja.