Inklusiivinen pelisuunnittelu – tapaustutkimus FULL ADHD
Kautto, Kettu (2024)
Kautto, Kettu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411792
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli laajentaa inklusiivisuuden tutkimisen teoriaa peleissä, saada tietoa Psyon Games Oy:n kehittämän FULL ADHD -mobiilipelin inklusiivisuudesta ja selvittää, mitä inklusiivisuus peleissä merkitsee pelaajille. FULL ADHD -pelin tutkimisessa ja kyselytutkimuksessa käytettiin monimenetelmäistä lähestymistapaa (mixed methods), jossa yhdistettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Insinöörityössä tehtiin kirjallisuuskatsaus inklusiivisen pelisuunnittelun teoriaan ja tutkimuksiin sekä laajennettiin teorian pohjalta olemassa olevaa pelihahmojen representaatioiden tutkimusmallia. Laajennetun viitekehyksen avulla tutkittiin FULL ADHD -mobiilipelin inklusiivisuutta ja representaatioita. Insinöörityössä myös laadittiin ja suoritettiin kyselytutkimus FULL ADHD -peliä pelanneille henkilöille. Kyselytutkimuksessa selvitettiin pelaajien ajatuksia pelin inklusiivisuuden onnistumisesta ja pelin kehityskohteita, sekä sitä, mitä inklusiivisuus peleissä merkitsi pelaajille.
FULL ADHD -pelin inklusiivisuus koettiin pääosin hyvin toteutettuna, mutta pieni osa kyselyyn vastanneista koki, että pelin inklusiivisuus tuntui väkinäiseltä. Inklusiivisuuden merkityksestä peleissä yleisesti nousi esiin neljä teemaa: monipuolinen representaatio, mukaan ottaminen, samaistuminen ja ymmärrys siitä, että henkilöhahmot ovat muutakin kuin vain edustamiaan väestöryhmiä.
Inklusiivisuus ja monipuolinen representaatio peleissä olivat monille vastaajista tärkeitä, kunhan ne eivät olleet vain markkinointia varten. Toisaalta vastausten analysoinnissa huomattiin, että vaikka inklusiivisuus oli tärkeää monille pelaajille, pelin monimuotoinen representaatio ei välttämättä saanut pelaajia kiinnostumaan pelistä enemmän.
Insinöörityössä tehtiin kirjallisuuskatsaus inklusiivisen pelisuunnittelun teoriaan ja tutkimuksiin sekä laajennettiin teorian pohjalta olemassa olevaa pelihahmojen representaatioiden tutkimusmallia. Laajennetun viitekehyksen avulla tutkittiin FULL ADHD -mobiilipelin inklusiivisuutta ja representaatioita. Insinöörityössä myös laadittiin ja suoritettiin kyselytutkimus FULL ADHD -peliä pelanneille henkilöille. Kyselytutkimuksessa selvitettiin pelaajien ajatuksia pelin inklusiivisuuden onnistumisesta ja pelin kehityskohteita, sekä sitä, mitä inklusiivisuus peleissä merkitsi pelaajille.
FULL ADHD -pelin inklusiivisuus koettiin pääosin hyvin toteutettuna, mutta pieni osa kyselyyn vastanneista koki, että pelin inklusiivisuus tuntui väkinäiseltä. Inklusiivisuuden merkityksestä peleissä yleisesti nousi esiin neljä teemaa: monipuolinen representaatio, mukaan ottaminen, samaistuminen ja ymmärrys siitä, että henkilöhahmot ovat muutakin kuin vain edustamiaan väestöryhmiä.
Inklusiivisuus ja monipuolinen representaatio peleissä olivat monille vastaajista tärkeitä, kunhan ne eivät olleet vain markkinointia varten. Toisaalta vastausten analysoinnissa huomattiin, että vaikka inklusiivisuus oli tärkeää monille pelaajille, pelin monimuotoinen representaatio ei välttämättä saanut pelaajia kiinnostumaan pelistä enemmän.