En studie om patienternas upplevelse om vårdkvaliteten på Vasa Samjour
Svenlin, Cecilia (2024)
Svenlin, Cecilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411763
Tiivistelmä
Valmistumistyön tarkoituksena oli saada parempi ymmärrys siitä, miten Vaasan yhteispäivystyksessä käyneet potilaat ovat kokeneet käyntinsä ensimmäisestä vastauksesta alkaen kolmiossa ja läpi koko hoitoprosessin sekä miten potilaat ovat kokeneet ensiavun hoidon ja hoidon laadun.
Menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jossa viime vuosina Vaasan yhteispäivystyksessä vieraillut Suomen väestö sai vastata erilaisiin kysymyksiin siitä, miten he ovat kokeneet ensiapuhenkilöstön huolenpidon, hoidon laadun, vastaanoton ja sitoutumisen. Kyselyssä käytettiin KUPP-välineen kysymyksiä, koska se on tarkoitettu hoidon laadun mittaamiseen potilaan näkökulmasta. Kyselyn osallistujilla oli myös mahdollisuus esittää omia kommentteja kokemuksistaan sekä kehitysehdotuksia. Kysely lähetettiin sosiaalisen median kautta.
Tulokset osoittavat, että useat potilaat, jotka ovat käyneet ensiavussa, ovat kokeneet, että he eivät ole saaneet hyvää hoitoa, monet ovat myös kokeneet, että henkilökunta ei ole kohdellut heitä kunnioittavasti ja että useat kyselyyn osallistuneet ovat myös kokeneet, että henkilöstöllä ei ole sekä osaamista että kokemusta. Tulokset osoittavat myös, että tiedot odotusajasta, potilaiden tärkeysjärjestyksestä, potilaan vastuullisista hoitajista ja lääkäreistä sekä hoitoprosessista ja hoidoista ovat puutteellisia. Tuloksena on myös positiivisia kommentteja ja kokemuksia potilailta.
Menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jossa viime vuosina Vaasan yhteispäivystyksessä vieraillut Suomen väestö sai vastata erilaisiin kysymyksiin siitä, miten he ovat kokeneet ensiapuhenkilöstön huolenpidon, hoidon laadun, vastaanoton ja sitoutumisen. Kyselyssä käytettiin KUPP-välineen kysymyksiä, koska se on tarkoitettu hoidon laadun mittaamiseen potilaan näkökulmasta. Kyselyn osallistujilla oli myös mahdollisuus esittää omia kommentteja kokemuksistaan sekä kehitysehdotuksia. Kysely lähetettiin sosiaalisen median kautta.
Tulokset osoittavat, että useat potilaat, jotka ovat käyneet ensiavussa, ovat kokeneet, että he eivät ole saaneet hyvää hoitoa, monet ovat myös kokeneet, että henkilökunta ei ole kohdellut heitä kunnioittavasti ja että useat kyselyyn osallistuneet ovat myös kokeneet, että henkilöstöllä ei ole sekä osaamista että kokemusta. Tulokset osoittavat myös, että tiedot odotusajasta, potilaiden tärkeysjärjestyksestä, potilaan vastuullisista hoitajista ja lääkäreistä sekä hoitoprosessista ja hoidoista ovat puutteellisia. Tuloksena on myös positiivisia kommentteja ja kokemuksia potilailta.